Nummer 1: zelfstandig medium in gemêleerd medialandschap

Tien keer per jaar ploft tijdschrift Nummer 1 ’s ochtends netjes bij u op de mat. Vraagt u zich wel eens af, terwijl u door het magazine heen bladert, hoe het eigenlijk tot stand komt? Wie zich allemaal voor en achter de schermen inzetten om acquisitie, tekst, fotomateriaal, vormgeving, druk, techniek en distributie samen te laten vloeien tot een mooi product? Welnu, het is hard werken en beslist geen sinecure, zoals u hier kunt lezen. De voldoening als weer een nieuwe editie van de persen rolt, is echter groot. Al meer dan 30 jaar lang.

Familiebedrijf met korte lijnen
Maandelijks, met uitzondering van de zomermaand augustus en de wintermaand februari, vinden 140.000 exemplaren van Nummer 1 hun weg naar zo’n vijfhonderdduizend lezers. Van Mook tot Eijsden. Maar voor het zover is, hebben pakweg vijftien gedreven medewerkers hun aandeel gehad in de totstandkoming van Limburgs grootste familieblad en nog eens een tiental op het gebied van drukwerk en distributie. De directie bestaat uit oprichter John Vranken, die verantwoordelijk is voor de exploitatie. ‘Mijn leven lang bijna houd ik me bezig met acquisitie, het werven van adverteerders en andere geïnteresseerden voor het magazine. Gedurende al die jaren heb ik een aanzienlijk netwerk opgebouwd en veel mensen weten te overtuigen van het succes van Nummer 1. Dat doe ik nog steeds met groot enthousiasme, inmiddels geruime tijd bijgestaan door dochter Daniëlle, die zich ontfermt over de commerciële afdeling en de marketingtechnische facetten, en zoon Dave, die het grafische gedeelte voor zijn rekening neemt. Een familiebedrijf met korte lijnen. Alle redacteuren en fotografen zijn zelfstandig en participeren op freelancebasis. De diverse columnisten leveren geheel vrijwillig en pro Deo hun bijdrage.’

Tweehonderd kilometer papier
Elke uitgave van Nummer 1 komt zorgvuldig tot stand, met telkens aandacht voor een correcte balans tussen commercie en redactie. ‘We hechten veel waarde aan een persoonlijke aanpak. Redacteuren en fotografen komen bij de adverteerders en overige geïnterviewde personen over de vloer. Ik prevaleer te allen tijde een fysieke ontmoeting boven een obligaat telefoontje. Lijkt me niet meer dan logisch. Dat wordt dan ook zeer op prijs gesteld.’ Pas als alle betrokkenen akkoord gaan met de inhoud en opmaak van een artikel, dan stuurt de vormgever de definitieve versie via de digitale snelweg naar de drukkerij, Roto Smeets in Weert. Daar ontfermt accountmanager Marleen Vos zich over het drukproces. Dave Vranken: ‘Zoals ik met één muisklik het volledige bestand verzend, zo zet Marleen Vos ook met een enkele druk op de knop het drukproces in werking, dat door het personeel van Roto Smeets Weert nauwgezet wordt bewaakt.’ Maar liefst zeventien reusachtige rollen papier met een gewicht van elk vijftienhonderd kilogram zijn nodig om een volledige uitgave van het tijdschrift om te zetten van digitaal bestand naar hard copy. In totaal omvatten de 140.000 exemplaren tweehonderd kilometer aan papier, de afstand tussen het kantoor van Nummer 1 in Born en Amsterdam.

Distributie en aftersales
Als de drukpersen eenmaal zwijgen, komt de voorlaatste schakel in het proces in beeld: de distributie. Dat vergt overigens een accurate logistieke planning. De stapels Nummer 1 dienen immers naar 150 verdeelpunten door de hele provincie te worden gedistribueerd. Daar vullen de krantenbezorgers hun fietstassen met de dagbladen én Nummer 1, waarvoor ze overigens extra beloond worden. Meer gewicht, meer geld. Duidelijk. Zij zijn de laatst verantwoordelijken die ervoor zorgen dat u uiterlijk om zeven uur ’s morgens dit blad kunt openslaan. Mocht er tijdens die laatste schakel onverhoopt iets misgaan, verzekert John Vranken, dan staat er de volgende dag op de voorpagina van de krant telkens een verwijzing naar de verschijningsdatum van Nummer 1 met een telefoonnummer dat kan worden gebeld. ‘Dan wordt alsnog een exemplaar nabezorgd. Gelukkig gebeurt dat slechts sporadisch. Niets dan lof aan het adres van de bezorgers. Daniëlle en ik ontfermen ons ten slotte over de aftersales. We willen vanzelfsprekend graag weten hoe groot de respons is na elke editie. En die stemt nog immer tot tevredenheid.’

Volledig zelfstandig
‘Nummer 1 is een zelfstandig tijdschrift’, legt John Vranken uit, ‘dat zonder enige vorm van subsidie wordt gerealiseerd, in tegenstelling tot veel overige media. We verschijnen sinds 1984 als exclusief tijdschrift bij Dagblad De Limburger, deze jaargang overigens ook bij de abonnees van Limburgs Dagblad.’ Behalve een samenwerking ten aanzien van de distributie, is er geen sprake van inmenging van Media Groep Limburg, waartoe de beide dagbladen en Nummer 1 behoren, of van de redactie van de kranten. ‘Ofschoon er altijd wel individuen zijn die een dergelijk tijdschrift zouden willen conformeren aan de zogeheten tone of voice van de krant waarbij ze verschijnt. Als diezelfde personen vervolgens geconfronteerd worden met de waarderingscijfers van onze lezers en het succes van onze adverteerders, valt het veelal stil. Wat is dan precies de definitie van kwaliteit? We zijn reeds 305 edities lang een gewaardeerd product in een gemêleerd medialandschap, juist omdat we maken waar we goed in zijn.’

Nummer 1 Leden Inlog

U kunt hieronder inloggen om deel te nemen aan onze lezersacties.