Prentenboek wapent jonge kinderen tegen vermissing
Elk jaar worden in Europa meer dan driehonderdduizend kinderen als vermist opgegeven. Een aanzienlijk aantal, ongeveer vijf procent, wordt slachtoffer van een misdrijf of nooit meer teruggevonden. Stichting AMBER Alert Europe ijvert al vijftien jaar om het aantal vermissingen terug te dringen. Een rijk geïllustreerd voorleesboek met de titel Buikgevoel leert kleuters spelenderwijs wat ze moeten doen als ze bijvoorbeeld de weg kwijtraken. Boekhandel Dominicanen in Maastricht helpt bij de verspreiding en promotie van het boek.
Door Jos Cortenraad | Fotografie Henry Peters
Paniek, blinde paniek. Mijn kind is zoek. Verdwenen op het strand, bij het zwembad, in de speeltuin, op straat, op weg naar school. In Nederland alleen al krijgt de politie zo’n zeventienduizend keer een huilende ouder aan de telefoon. Zevenenveertig per dag. Gelukkig worden veruit de meeste kinderen binnen enkele uren teruggevonden, maar het loopt niet altijd goed af. ‘Vorig jaar nog Gino uit Kerkrade’, zegt Dominique Troisfontaine, werkzaam in het team van Stichting AMBER Alert Europe. ‘Negen jaar. Meegenomen op een speelveldje, misbruikt en vermoord. Dit soort afschuwelijke drama’s willen we met ons werk voorkomen. Elk jaar bedenken we daarom een wereldwijde campagne waarin we aandacht vragen voor vermissingen. In het verleden hebben we ons al gericht op ouders, leerkrachten en tieners. Met onze nieuwe campagne willen we jonge kinderen wapenen.’
Bewustzijn
‘Ga niet mee met een vreemde, vertrouw niet zomaar een bekende, laat je ouders of verzorgers weten waar je naartoe gaat, zorg dat je niet alleen bent. Het gaat om bewustzijn creëren, signalen herkennen en voorkomen dat kinderen verdwalen of in verkeerde handen vallen.’
Dit jaar richt de campagne zich op kinderen van drie tot acht jaar. Gekozen is voor een op het eerste oog traditioneel instrument: een prentenboek. ‘Hoe bereik je zo’n jonge kinderen met zo’n toch moeilijk onderwerp?’, vervolgt Dominique. ‘Voorlezen uit een papieren boek is in heel veel gezinnen nog een goede gewoonte. Het is een manier om jonge kinderen op een positieve en speelse manier vaardigheden bij te brengen en moeilijke onderwerpen bespreekbaar te maken. Daarom hebben we besloten om zelf een boek te maken.’
Zelf
Uitbesteden aan een professionele uitgeverij lag voor de hand, maar op de kaft van het boek getiteld Buikgevoel staan de namen Julie Bellinkx en Melanie Louwerens. Beiden werkzaam bij de stichting zelf. ‘Ik ben dagelijks bezig met teksten’, legt Julie uit. ‘Melanie is vormgeefster en kan erg mooi tekenen en aquarelleren. Bovendien weten we natuurlijk alles van vermissingen. We hebben de stoute schoenen aangetrokken en zijn zelf aan de slag gegaan.’
Haas en Egel
De drie medewerksters van Stichting AMBER Alert Europe gingen niet over een nacht ijs. Ze spraken met politiemensen, jeugdpsychologen, een kinderarts en experts vermiste personen en werkten vervolgens een verhaallijn uit. Hoofdfiguren zijn Haas en zijn vriendinnetje Egel die op een mooie dag buiten gaan spelen. Ze belanden in het bos, raken de weg kwijt, komen andere dieren tegen waaronder een vos, beren en een uil, en uiteindelijk geraken ze weer veilig thuis. Rode draad in het verhaal is het buikgevoel. ‘Jonge kinderen voelen het in hun buik als er iets ongewoons is’, legt Julie uit. ‘Als ze bang zijn of ongerust, als er spanning is. Ze kunnen echter dat gevoel nog niet duiden. Met het boek geven we de kinderen handvaten. Doe iets niet als je buik je waarschuwt, als je iets niet pluis vindt. Op een speelse manier geven we vijf tips over wat te doen als je plotseling alleen bent. Vraag bijvoorbeeld hulp aan andere mensen met kinderen. Dat is veilig.’
Er is bewust gekozen voor dieren om het verhaal te vertellen. Melanie: ‘Kinderen zijn vertrouwd met dieren. Niet voor niets is de beer degene die ze om hulp vragen. Welk kind heeft er nu geen lieve knuffelbeer? En de uil kennen de kinderen als wijs. Dus die geeft in ons boek tips.’
Publiciteit
Een half jaar werkten Melanie en Julie aan het boek. Vervolgens was het aan Dominique om de publiciteit te zoeken. Ze belde met Ton Harmes van Boekhandel Dominicanen in Maastricht die enthousiast reageerde. Hij geeft het boek niet alleen een prominente plek op de afdeling kinderboeken én een officiële presentatie op donderdag 1 juni, ook zorgt hij voor een landelijke verspreiding via het Centraal Boekhuis en publiciteit in nieuwsbrieven en bibliotheken. ‘Omdat ik het werk van Stichting AMBER Alert Europe uiterst belangrijk vind’, aldus de directeur-eigenaar van de mooiste boekhandel van Europa aan het Maastrichtse Vrijthof. ‘We moeten er alles aan doen om het grote aantal vermissingen terug te dringen. Maar het is ook zo’n leuk boek met prachtige tekeningen. Ik ben echt onder de indruk. Heerlijk om daar als ouder, opa en oma of oppas uit voor te lezen. Lekker veilig op de bank of in bed thuis. Mooi dat we daar als Dominicaner een rol in kunnen spelen.’
Presentatie
Het boek wordt op 25 mei op Schiphol en op 1 juni in Maastricht gepresenteerd. Vanaf 25 mei is het boek in de boekhandel beschikbaar. Alle opbrengsten gaan naar nieuwe preventieprojecten voor kinderen in Nederland. Digitaal is Buikgevoel verkrijgbaar in drieëntwintig landen en twintig talen. ‘Hoe meer kinderen het lezen, hoe beter’, aldus Dominique. ‘Zo worden ze weerbaarder en minder kwetsbaar voor vermissing.’
Bestellen van Buikgevoel kan via https://libris.nl/dominicanen/boek?authortitle=julie-bellinkx-melanie-louwerens/buikgevoel--9789083331522.
Meer informatie op www.buikgevoel.eu.