BLOG | Drielandentrein

Drielandentrein
November uitgave 2023

Het plan om de trein die al geruime tijd terug zou gaan rijden tussen Maastricht, Aken en Luik, is weer uitgesteld tot een later moment. De veiligheidssystemen van de diverse landen sluiten niet op elkaar aan. Daardoor kan de trein die vertrekt in Maastricht niet rekenen op veilige werking van het systeem van Duitsland. En als die wel al daarop zou kunnen rekenen, dan is er geen garantie dat ook het Belgische systeem de veiligheid biedt die nodig is voor veilig vervoer.

Logisch, zult u denken, dat zo’n trein dan nog niet rijdt. Qua veiligheid en het voorkomen van ongevallen ben ik het daar helemaal mee eens. Maar volgens mij heeft het meer te maken met welwillendheid van de betrokken partijen om desnoods ten gunste van de ene of de andere partij aanpassingen aan het systeem te willen aanbrengen of daarin te willen investeren. Wil je dan wel écht die trein laten rijden, vraag ik me af. Want zó lastig kan het toch niet zijn, denk ik als leek op gebied van spoortechniek. Tegelijkertijd realiseer ik me dat het met de verschillen van het recht in de diverse landen net zo lastig blijkt te zijn als met de techniek.

Een Nederlander die met de fiets bij Aken de grens overgaat en daar wordt aangereden door een Duitse automobilist, krijgt te maken met Duits recht als hij schadevergoeding wil claimen. Was hem dat in België gebeurd, dan was het Belgische recht van toepassing geweest. De rechtssystemen zijn totaal van elkaar verschillend, ook op gebied van schadevergoeding. Enige gelijkluidendheid lijkt er soms wel te zijn - zo kennen de drie landen alle een recht op vergoeding van smartengeld bij letsel -, maar de omvang daarvan verschilt enorm per land. En zo zijn er nog vele andere voorbeelden te noemen.

Dus mocht de trein naar Aken en Luik vanuit Maastricht ooit gaan rijden en mocht u dan in België of Duitsland onverhoopt getroffen worden door een ongeval, weet dan dat u voor een schadevergoeding een net zo moeizame weg te gaan hebt als de totstandkoming van de Drielandentrein.

Ga voor meer informatie over Van Dort Letselschade naar www.vandortletselschade.nl.

Raoul van Dort

Nummer 1 Leden Inlog

U kunt hieronder inloggen om deel te nemen aan onze lezersacties.

E-mail adres  
Wachtwoord  

Wachtwoord vergeten?
Maak een nummer1 account aan