• Al méér dan 30 jaar de Nummer 1 van Limburg
  • Al méér dan 30 jaar de Nummer 1 van Limburg

AL MÉÉR DAN 30 JAAR NUMMER 1

John Vranken, de onvermoeibare directeur van tijdschrift Nummer 1 - al klinkt de benaming nestor hem wellicht beter in de oren -, is al drie decennia lang met zijn product stevig verankerd in de Limburgse samenleving. Dan mag de persoon in kwestie, ondanks alle bescheidenheid, vanzelfsprekend niet ontbreken in deze speciale jubileumuitgave. Zíjn jubileumuitgave. Vranken laat zijn licht schijnen over wonen en werken in de provincie die hem zo na aan het hart ligt.

John_geschiedenis

John, allereerst gefeliciteerd. Dertig jaar Nummer 1. Voorwaar geen sinecure.
‘Dank je. Nee, beslist geen sinecure. Het medialandschap ondervindt de nodige hinder van de huidige economische en financiële situatie. Titels verdwijnen of kampen met teruglopende advertentie-inkomsten en slinkende abonneebestanden. Nummer 1 daarentegen vaart nog steeds een solide koers. Met trouwe lezers en trouwe adverteerders als stevig fundament.’

Hoe verklaar je het succes van het magazine?
‘Nummer 1 kent op de eerste plaats een ijzersterke formule: een gratis familietijdschrift, gemaakt voor en door Limburgers. Het provinciale bereik en een bestand van circa 140 duizend abonnees zijn bovendien ontzettend interessante aspecten voor adverteerders. Een pure win-winsituatie, om maar eens een populaire term te gebruiken. Lezer, adverteerder, uitgever; iedereen vaart er wel bij. Maar het is gewoon ook keihard werken, elke editie weer. Complimenten derhalve aan mijn team. Weliswaar klein, maar bijzonder gedreven en vakkundig. En vanwege de omvang overzichtelijk. Zij zijn haast vierentwintig uur per dag bezig met de totstandkoming en continuïteit van het blad, draaien zowat een drieploegendienst. Of ze nu voor een reportage of interview naar Maastricht, Venlo of Zeeland moeten reizen, het gaat zonder morren. Met een negen-tot-vijf-mentaliteit heb je bij Nummer 1 sowieso weinig te zoeken. Dan houd je het ook als uitgever simpelweg geen dertig jaar vol.’

Kortom, louter pais en vree?
‘Nou, dat zou te kort door de bocht zijn. Er is best wel eens wat kritiek en soms gaan dingen niet helemaal zoals je ze gepland hebt. Maar terechte kritiek moet je accepteren. En als je daar vervolgens iets mee doet, daar weer het positieve uit haalt, is dat uiteindelijk een positieve ontwikkeling. Nogmaals, het is geen sinecure. Dertig jaar, driehonderd uitgaven, dertig miljoen euro omzet; dat gaat niet zonder slag of stoot.’

Even iets anders: wonen en leven in Limburg, de bakermat van Nummer 1. Hoe ervaar je dat?
‘Limburg is niet alleen de bakermat van Nummer 1, het is ook míjn bakermat. Limburg is mijn provincie, mijn paradijsje op aarde. Echt, ik ben ontzettend trots op onze provincie. Op het landschap, op de cultuur, op de inborst van de Limburgers. Je bent een bevoorrecht mens als je hier woont en leeft. Ik heb talloze persoonlijke en zakelijke relaties opgebouwd, hoef hier nooit meer weg. En als er ooit een afscheiding komt van Nederland, dan worden we het Groothertogdom Limburg. Een gouverneur hebben we al, haha.’

Tot slot: de overname van Media Groep Limburg, waartoe ook tijdschrift Nummer 1 behoort, door Concentra lijkt slechts een kwestie van tijd. Een goede zaak?
‘Een fantastische ontwikkeling. Chapeau voor de mensen die deze overname tot stand hebben gebracht. Een gouden deal. Dit is overigens alweer de vierde overname in het Nummer 1-tijdperk. Eerst was er de overname van Audet door VNU, daarna nam De Telegraaf de VNU-dagbladen over. Vervolgens kwam het Britse Mecom en nu dan de Vlaamse uitgever Concentra. Hier zullen de aandeelhouders beslist geen spijt van krijgen. En nu zorgen dat de echte aandeelhouders, de abonnees, net zo tevreden zullen zijn én blijven.’

 

Nummer 1 Leden Inlog

U kunt hieronder inloggen om deel te nemen aan onze lezersacties.