Zuyd Hogeschool maakt impact met onderzoek naar gepersonaliseerde beweegzorg
Zuyd Hogeschool heeft met het project Beter bewegen door therapie op maat een prestigieuze RAAK-award gewonnen. De publieksprijs is een bijzondere erkenning voor praktijkgericht onderzoek dat echt iets betekent in de praktijk.
Door PETRA LEJEUNE
Het project, uitgevoerd door het lectoraat Maatwerk in Leefstijl en Beweegzorg van de Academie voor Fysiotherapie, richt zich op het verbeteren van dagelijkse bewegingen van patiënten met aandoeningen zoals de ziekte van Parkinson, dementie en beroertes. Veel richtlijnen hebben het over gepersonaliseerde zorg. Maar hoe je dat concreet toepast bij doelgroepen met complexe zorgvragen, blijft vaak onduidelijk. ‘Daar wilden wij verandering in brengen’,verteltprojectleiderdr.MelanieKleynen.HetprojectBeter bewegen door therapie op maat biedt fysiotherapeuten een praktische toolkit waarmee ze behandelingen kunnen toespitsen op de specifieke behoeften, wensen en mogelijkheden van hun patiënten. De toolkit helpt fysiotherapeuten om zorg op maat te leveren bij het verbeteren van dagelijkse handelingen, zoals opstaan en lopen. ‘Deze toolkit geeft therapeuten een nieuw perspectief’, legt Kleynen uit. ‘Ze leren strategieën aanpassen aan de unieke situatie van iedere patiënt. Dat maakt zorg niet alleen persoonlijker maar ook motiverender voor patiënten.’
Innovatieve tools met een groot bereik
De toolkit is samen met fysiotherapeuten, patiënten en studenten van verschillende disciplines ontworpen en bestaat uit een kaartenset met variabele oefeningen en strategieën en een website, www.motorisch-leren.nl, met praktijkvideo’s. Meer dan vijfhonderd behandelsessies, uitgevoerd in eerstelijns fysiotherapiepraktijken en het Maastricht UMC+, hebben bijgedragen aan de ontwikkeling en verfijning van deze tools. Therapeuten geven aan dat ze met behulp van de tools efficiënter en creatiever kunnen werken. ‘Wat begon als een hulpmiddel voor fysiotherapeuten, blijkt een grote potentie te hebben om ook bij andere disciplines te gebruiken’, vertelt Kleynen.‘We zijn trots dat bij het Maastricht UMC+ de toolkit al standaard op de fysiotherapieafdeling wordt ingezet. Maar ook andere locaties en disciplines kunnen er gebruik van maken. Denk aan bijvoorbeeld ergotherapeuten en verpleegkundigen.’
Publieksprijs als kroon op het werk
De RAAK-award is in het leven geroepen door Regieorgaan SIA en wordt toegekend aan het project dat de meeste stemmen ontvangt van mensen uit het veld: onderwijs, onderzoek en praktijk. ‘Dat maakt deze prijs bijzonder’, vertelt lector dr. Susy Braun. ‘Het zijn namelijk de mensen die dagelijks in de praktijk werken die hebben laten zien hoeveel waarde ze hechten aan ons project. Ons onderzoek is niet alleen in de academische wereld relevant, maar heeft ook direct impact op de zorg’, benadrukt Braun. Dr. Rachelle van Haaften, directeur Gezondheidszorg en Welzijn Zuyd Hogeschool, voegt toe: ‘Het winnen van de RAAK-publieksprijs is een mooie bekroning van het werk van het gehele projectteam. Het bevestigt de waarde van toegepast onderzoek voor gezondheid en welzijn in onze regio. We zijn blij met deze nationale erkenning en trots op de maatschappelijke impact die we samen realiseren.’
Impact op onderwijs
Niet alleen zorgprofessionals profiteren van de resultaten van dit project, ook studenten van Zuyd Hogeschool werken ermee. ‘Binnen ons domein werken dertien lectoraten samen in het Kenniscentrum Gezonde Rechtvaardige Samenleving. Door onderzoeksresultaten snel in de curricula in te bedden, blijft ons onderwijs actueel’, zegt Braun. Het cocreatieproces was de sleutel voor het ontwikkelen van een toolkit die echt gebruikt kan worden in de dagelijkse praktijk. ‘Door de inbreng te combineren van verschillende therapeuten, werkzaam in diverse settings, zijn er tools ontwikkeld die aansluiten bij de behoeften van de beroepspraktijk. Daarbij was de sturing door docenten en studenten van de Academie voor Communicatie en Multimedia Design van essentieel belang om het proces in goede banen te leiden.’ De toolkit is inmiddels een vast onderdeel van de opleidingen fysiotherapie en ergotherapie en ook binnen de keuzemodule neurorevalidatie leren studenten van verschillende opleidingen uit het domein gezondheidszorg en welzijn hoe ze de tools in de praktijk kunnen toepassen. ‘Het motiveert studenten als ze met concrete en actuele inhoud aan de slag kunnen gaan in de lessen’, zegt Kleynen. In de keuzemodule leren ze bovendien om samen te werken met andere disciplines, wat studenten optimaal voorbereidt op hun toekomstige carrière als ze met complexe zorgvragen aan de slag gaan.’
Inspirerende verhalen uit de praktijk
De kracht van de toolkit blijkt ook uit de verhalen van therapeuten en patiënten. Zo vertelt een fysiotherapeut dat de toolkit goed aansluit bij de verschillende ervaringsniveaus van beginnende en meer ervaren therapeuten. Een van de patiëntvertegenwoordigers, die standaard onderdeel zijn van het onderzoeksteam, gaf aan dat de patiënten met name de persoonlijke aanpak waarderen. ‘Patiënten gaven in interviews aan dat er in de therapie echt naar hen geluisterd werd, waardoor de therapie nog meer als maatwerk voelde en betekenis kreeg. Dat motiveert om door te gaan.’
Verder bouwen
Met het prijzengeld van vijfduizend euro wil Zuyd Hogeschool de toolkit verder toegankelijk maken. Daarbij wordt ook gekeken naar internationale samenwerkingen, zodat de toolkit buiten Nederland ingezet kan worden. ‘We zien veel mogelijkheden’, vertelt Kleynen. ‘De samenwerking tussen alle betrokken partijen heeft iets unieks opgeleverd. Deze prijs is een stimulans om nog meer te bereiken.’
Samen werken aan betere zorg
Met het project Beter bewegen door therapie op maat laat Zuyd Hogeschool zien hoe praktijkgericht onderzoek de zorg kan verbeteren. Door wetenschap, praktijk en onderwijs te combineren, dragen ze bij aan innovatie en een betere kwaliteit van leven voor patiënten. Het project is dan ook een inspirerend voorbeeld van hoe samenwerking en creativiteit kunnen leiden tot duurzame verbeteringen in de zorg en het onderwijs. Een terechte felicitatie aan het hele projectteam dat dit mogelijk heeft gemaakt.