Kies een categorie
Zoeken binnen exclusief
terug naar overzicht

Alle categorieën

‘We hebben een prachtige organisatie neergezet’

‘We hebben een prachtige organisatie neergezet’

Ellen van de Ven neemt trots afscheid van Health Foundation Limburg

Ellen van de Ven neemt per 1 januari afscheid als directeur van de Health Foundation Limburg. Na dertien jaar pionieren, netwerken en bouwen, draagt ze aan haar opvolgster een stabiele organisatie over die elk jaar een wezenlijke financiële bijdrage levert aan baanbrekend medisch onderzoek in het Maastricht UMC+. Natuurlijk is ze trots, maar dan vooral op het opgebouwde brede netwerk van honderden vrijwilligers, sponsors, donateurs, artsen en ambassadeurs. ‘Zíj zijn HFL, zíj doen het. Ons team, onze mensen zijn de verbinders die faciliteren.’

Door Jos Cortenraad | Fotografie Paul Rous

Health Foundation Limburg werd in 2007 door het academisch ziekenhuis Maastricht, nu Maastricht UMC+, opgericht als een aparte stichting die gelden moest gaan inzamelen voor wetenschappelijk medisch onderzoek. Er was een bestuur en een parttime officemanager toen Ellen van de Ven werd aangenomen om de uitvoerende organisatie op poten te zetten. Beginnen vanaf scratch dus. ‘Ik kreeg volledig de vrije hand’, motiveert ze ruim dertien jaar later haar keuze om een vaste baan bij een landelijke arbodienst te verruilen voor een toch onzekere toekomst waarvoor ze ook nog eens moest verhuizen. ‘Iets nieuws opzetten heeft altijd wel in mij gezeten. Hier kreeg ik de kans, bovendien in een sector die me altijd erg heeft aangesproken. Gezondheid is toch het belangrijkste in het leven. Iedereen kent wel iemand met een ernstige of zelfs levensbedreigende ziekte. We willen oplossingen, betere behandelingen, preventie.’

Sprokkelen
Daarvoor is onderzoek nodig waarvoor het geld vaak ontbreekt. ‘Precies’, beaamt Ellen van de Ven in de werkkamer in een kantorengebouw met zicht op het MECC in Maastricht, die ze op nieuwjaarsdag overdraagt aan Ineke Griede. ‘Artsen en wetenschappers moeten altijd geld bij elkaar sprokkelen om nieuwe onderzoeken te kunnen starten. Extra geldstromen zijn eenvoudigweg nodig, in elk universitair medisch centrum en dus ook in dat van Maastricht. Mijn opdracht was destijds heel simpel: zorg voor een stabiele extra geldstroom zodat het Maastricht UMC+ zich verder kan ontwikkelen. En dan met name in onderzoeken op het gebied van kanker, hart- en vaatziekten, jonge brein en dementie, de speerpunten van dit ziekenhuis. Later kwam er het Kinder onderzoekfonds nog bij.’

Limburg
Een simpele formulering misschien, maar geen eenvoudige opdracht. Er zijn al zoveel goede doelen om aan te geven, zoveel fondsen die een beroep doen op de gulle gever. ‘Zeker, en daarom hebben we vanaf het begin de nadruk gelegd op de Limburgse insteek. Wij werven voor onderzoeken in het Maastricht UMC+. Dat betekent direct werkgelegenheid én het betekent ook dat de resultaten in eerste instantie ten goede komen aan de Limburgse bevolking. Is dat beperkt gedacht? Nee, want uiteindelijk zal elk medicijn, elke behandeling voor iedereen beschikbaar komen. In elk ziekenhuis in Nederland en daarbuiten. Wetenschappelijk onderzoek is de laatste decennia sterk geïnternationaliseerd. Artsen en onderzoekers werken wereldwijd samen. Alleen is het in de werving belangrijk als donateurs en sponsors concreet kunnen zien wat er met hun bijdragen gebeurt.’

Boegbeelden
Het Kankeronderzoekfonds Limburg trad als eerste fonds naar buiten, gevolgd door Hart en vaat, Jonge brein, Alzheimer en het Kinderfonds. Elk fonds heeft zijn eigen fondsenwerver die weer samenwerkt met artsen en onderzoekers uit het betreffende vakgebied. ‘Zij zijn de boegbeelden die telkens laten zien waar ze mee bezig zijn, wat ze willen bereiken met hun werk. Rond elk fonds hebben we een community gebouwd waarin de artsen heel regelmatig vertellen waar ze het geld van de gevers aan besteden. Toch mooi als je bijvoorbeeld weet dat er veelbelovende onderzoeken zijn waarmee vroeggeboorte wordt voorkomen of bepaalde vormen van kanker beter behandeld. Dat is heel belangrijk. Je geeft niet aan HFL, je geeft aan die arts. Je draagt een steentje bij aan een betere gezondheidszorg in je eigen regio.’

Netwerken
Ellen van de Ven volgde de middelbare school in Maastricht, rondde de Schoevers-opleiding in Nijmegen af en studeerde later nog geschiedenis en Nederlands. Als ze in één woord haar werk voor de Health Foundation moet beschrijven zegt ze: ‘Bouwen aan een relatienetwerk. Vanaf dag één ben ik begonnen met het leggen van contacten. Dat was pionieren, ja. Ik heb wel in Maastricht gewoond van mijn vierde tot mijn achttiende en mijn ouders waren Limburgers, maar ik had hier behalve een heel goede vriendin en een aantal familieleden vrijwel niemand meer die ik kende. Maar dat is wel het liefst wat ik doe: praten, socializen, deelnemen in clubjes, evenementen bijwonen. Ik ben graag onder de mensen. Onze fondsenwervers doen niet anders. Zij zijn ook voortdurend bezig met enthousiasmeren, het zoeken van ambassadeurs en vrijwilligers, het organiseren van acties en evenementen.’

Zichtbaar
‘Werven is frapper toujours, overal bij zijn, zichtbaar zijn in de traditionele media zoals Nummer 1 met de interviews en reportages rond al die artsen en HFL-netwerkers. Zo bouw je een netwerk op en ik denk dat we daar wel in geslaagd zijn. Ik ben trots op ons vaste team van zeven mensen en zeker zo trots op al die andere mensen die belangeloos en zo betrokken voor HFL op pad zijn. Zij halen die particuliere donateurs binnen, maar ook die grote sponsors en bedrijven.’

Doelen
HFL heeft de ANBI-status en dat is voor veel gevers van belang in het kader van de transparantie. ‘We zijn blij dat we onze doelen halen, maar genoeg is het nooit. Er liggen hier altijd wensen van artsen en onderzoekers. Kijk ik terug, dan vind ik het mooi dat Maastricht UMC+ met onze bijdragen ook taboeziektes op de kaart heeft gezet. Alzheimer, psychische aandoeningen bij jongeren, omgaan met dementie. Als HFL faciliteren we de verbinding tussen artsen en donateurs, tussen wetenschap en het publiek.’

Creatief
Elk jaar haalde Ellen van de Ven met haar team de doelen, behalve vorig jaar. ‘Corona. Alles viel stil. Geen evenementen, geen activiteiten, geen bijeenkomsten. Vervelend, maar het team bedacht creatieve oplossingen, de focus werd verlegd naar online. Meer nieuwsbrieven, een actieplatform, onlinepresentaties, livestreams en een sportief online-evenement. Dat pakt goed uit. Online werven en doneren wordt sowieso belangrijker en is ook een manier om een jonger publiek te bereiken. We doen heel veel via de sociale media. Dit jaar zitten we mooi op schema. In de zomer hebben we een aantal fysieke bijeenkomsten kunnen inhalen. Loop met je dokter bijvoorbeeld, ons oudste en langstlopende evenement. Tour de Lique, een fietstocht voor het Kinder onderzoekfonds Limburg. We kunnen tevreden zijn.’

Uitbouwen
Gaat het leven als pensionada haar zwaar vallen? Ellen van de Ven denkt even na. ‘Misschien. Ik zal al die contacten en bijeenkomsten missen. Ik ben wel al gevraagd om een evenement mee te organiseren en zit nog in allerlei clubs en besturen. Uiteraard ga ik HFL op afstand volgen, maar ik ga niemand voor de voeten lopen. Ineke is een uitstekende opvolgster. Ze gaat het goed doen, HFL verder uitbouwen. Zeker weten. Ik ga me niet vervelen. Het eerste wat ik doe is mijn dochter bezoeken in Istanboel. Daar verheug ik me erg op. Verder laat ik het leven op me af komen.’

Resultaten

129 resultaten

Wachtwoord vergeten?

Vul hieronder uw e-mail adres in om een wachtwoord reset link te ontvangen.

E-mail adres