Kies een categorie
Zoeken binnen exclusief
terug naar overzicht

Alle categorieën

Volvo XC60: opvolger van populaire SUV
  • Volvo XC60: opvolger van populaire SUV
  • Volvo XC60: opvolger van populaire SUV
  • Volvo XC60: opvolger van populaire SUV
  • Volvo XC60: opvolger van populaire SUV
  • Volvo XC60: opvolger van populaire SUV
  • Volvo XC60: opvolger van populaire SUV
  • Volvo XC60: opvolger van populaire SUV
  • Volvo XC60: opvolger van populaire SUV
  • Volvo XC60: opvolger van populaire SUV
  • Volvo XC60: opvolger van populaire SUV
  • Volvo XC60: opvolger van populaire SUV
  • Volvo XC60: opvolger van populaire SUV
  • Volvo XC60: opvolger van populaire SUV
  • Volvo XC60: opvolger van populaire SUV
  • Volvo XC60: opvolger van populaire SUV

Volvo XC60: opvolger van populaire SUV

Nummer 1 Autotest

Volvo heeft onlangs de opvolger van zijn daverend succesnummer de XC60 op de markt gebracht. De originele XC60 uit 2008 was de afgelopen negen jaar een van de best verkochte SUV’s in Europa, dus de verwachtingen waren hooggespannen. Reikhalzend werd er dan ook uitgekeken naar de nieuwe Zweed. En het moet gezegd: het nieuwe, kleine broertje van de XC90 mag er zijn. De nieuwe Volvo XC60 straalt zowel van binnen als van buiten een en al luxe uit. Met een vanafprijs van 58.995 euro zal deze Zweed ongetwijfeld weer hoge ogen gaan gooien in het luxere SUV-segment en een geduchte concurrent vormen voor de Audi Q5, de BMW X3, de Jaguar F-Pace, de Mercedes CLC en de Alfa Romeo Stelvio. Onze testrijder Phil Bastiaans voelde de XC60 duchtig aan de tand en was onder de indruk van het nieuwe Zweedse model.

Zelfde onderstel
‘Voor een vijfpersoons SUV is de Volvo XC60 best ruim uitgevallen. Hij is een maatje kleiner dan zijn grote broer, de XC90, die plaats biedt aan zeven personen. Toch staat hij op hetzelfde onderstel als de XC90. De XC60 is alleen wat compacter uitgevoerd dan de XC90 qua maatvoering. Het robuuste design is een geslaagde mix tussen de oude XC60 en de grotere XC90. Dat zie je bijvoorbeeld terug in de koplampen, de neus en de achterkant van de SUV. Qua design vind ik hem in elk geval zeer geslaagd. De tweede generatie XC60 kreeg niet alleen een nieuw design, maar beschikt ook over de nieuwste technologie op het gebied van motoren en veiligheid.’

‘Wat opvalt bij de XC60, is zijn voorbeeldig weg- en rijgedrag. Wij reden in de T5 AWD-versie - All Wheel Drive - met een 254 pk onder de motorkap. Top of the bill is de Twin Engine plug-in hybride, goed voor 407 pk: 320 pk van de T6-benzinemotor, plus daarbij opgeteld 87 pk van de elektromotor. Maar daar hangt dan wel een ander prijskaartje aan. Deze krachtpatser trekt van nul tot honderd op in 5,3 seconden! Dat zal tijdens het optrekken voor het verkeerslicht ongetwijfeld veel verbaasde blikken opleveren bij de andere weggebruikers. Voor de groene rijders onder ons is de hybride versie een interessante optie, ofschoon de actieradius van de elektromotor beperkt blijft tot 45 kilometer.’

Veiligheid voorop
‘Op veiligheidsgebied heeft Volvo een reputatie hoog te houden. Volvo claimt dat de nieuwe XC60 een van de veiligste auto’s ooit is. En dat komt tot uiting in een aantal interessante veiligheidsgadgets. Bijvoorbeeld City Safety met Full Auto Brake, het geavanceerde remassistentiesysteem dat met behulp van een camera en radartechnologie een aanrijding helpt te voorkomen dan wel de gevolgen ervan te beperken. In de nieuwe XC60 is dat systeem uitgebreid met Steering Support, dat in werking treedt als blijkt dat automatisch remmen niet genoeg is om een dreigend ongeval te voorkomen. In dat geval stuurt de XC60 om het obstakel voor de auto heen. Of dat nu een ander voertuig, een voetganger, een fietser of een groot dier is.’

‘Het Blind Spot Information System maakt gebruik van dezelfde techniek, maar probeert op de eerste plaats aanrijdingen bij het wisselen van rijstrook te voorkomen. Pilot-Assist is eveneens beschikbaar als optie en maakt het mogelijk om semiautonoom - sturen, remmen en accelereren - te rijden op wegen met een maximumsnelheid van 130 kilometer per uur. Het standaard geleverde Oncoming Lane Mitigation is eveneens een nieuw actief veiligheidssysteem in de Volvo XC60. Het functioneert tussen 60 en 140 kilometer per uur en stuurt de auto terug naar de oorspronkelijke rijbaan als de bestuurder deze onbewust verlaat en een aanrijding met een ander voertuig op de tegemoetkomende rijbaan dreigt.’

Touchscreen
‘Opvallend mooi en handig is ook de overzichtelijke en grote touchscreen in het midden van het dashboard. Door over het scherm te swipen, kun je makkelijk gebruikmaken van allerlei functies, zoals Climate Control, Auto-instellingen, navigatie, veiligheidsfuncties en alle mediabronnen. De nieuwe XC60 is standaard uitgerust met een automatische transmissie met acht versnellingen. Tevens is het mogelijk om Drive Mode Settings te selecteren, standaard op de Inscription en R-design. Daarmee kun je de XC60 in vijf verschillende standen zetten: de sportstand, de comfortstand, ECO, off the road en individual. Afhankelijk van het wegdek, eventueel in combinatie met luchtvering voor en achter met FOUR-C settings, inclusief instelbare rijhoogte en beladingsfunctie te bedienen via het bedieningspaneel in de bagageruimte, kun je zo kiezen voor de meest optimale rijstand.’

‘Samenvattend kan ik concluderen dat de nieuwe Volvo XC60 een heel fijne, ruime auto is, waarbij veiligheid vooropstaat. Een luxe, comfortabele reisauto voor het hele gezin. Met deze Zweed kun je thuiskomen.’

Met dank aan Volvo-dealer Auto Kallen in Geleen voor het beschikbaar stellen van de testauto.

Resultaten

262 resultaten

Volvo XC60 T5 AWD

Motor: viercilinder benzine Turbo, 1969 cc
Vermogen: 187 kW (254 pk) en 350 Nm bij 1500 rpm
Aandrijving: vierwielaandrijving
Aantal versnellingen: automatische transmissie (acht versnellingen)
Topsnelheid: 220 kilometer per uur
Gewicht: 1714 kilogram
Acceleratie: van 0 tot 100 kilometer per uur in 6,8 seconden
Gemiddeld verbruik: 7,3 liter per 100 kilometer
CO2-uitstoot: 167 gram per kilometer
Energielabel: D ( A-label voor de T8 Hybrid)
Vanafprijs: € 58.995,00
Trekgewicht: 2400 kilogram

Nummer 1 Leden Inlog

U kunt hieronder inloggen om deel te nemen aan onze lezersacties.