Trots op veertig jaar Nummer 1
Veertig jaar Nummer 1 is een mijlpaal om bij stil te staan. Dat betekent, nu ik erover nadenk, dat ik vier vijfde van mijn leven met Nummer 1 verbonden ben. Je zou kunnen zeggen dat ik ermee ben opgegroeid en dat het onlosmakelijk deel uitmaakt van mijn leven.
Als tiener werkte mijn vader, John Vranken, oprichter en uitgever van Nummer 1, vanuit de woonkamer. Hij was vaak druk aan het telefoneren met adverteerders van grote naam, terwijl mijn moeder op alle gebieden ondersteunend was en mijn zus en mij gebaarde stil te zijn wanneer het erop aankwam.
Als jonge jongen heb ik indrukwekkende gebeurtenissen meegemaakt die nog vers in mijn geheugen liggen. Nummer 1 was in die tijd vooral gericht op sport, een sportief familieblad. Ik herinner me nog goed dat ik in 1984 tijdens de Tour de France bij de presentatie van de eerste Nummer 1 was. Het was etappe negentien van La Plagne naar Morzine, gewonnen door de Spanjaard Ángel Arroyo. Ik beleefde de hele etappe mee met Jean Nelissen, die live verslag deed voor de NOS.
Tijdens mijn studietijd liep ik stage bij Micro Color Service in Roermond, waar de lithografie voor Nummer 1 verzorgd werd. Dat was een speciaal bewerkingsproces voordat de litho’s naar de drukkerij gingen. Ik maakte toen de totale omslag mee van conventionele lithografie naar digitaal drukken, wat mijn interesse wekte voor mijn huidige vak. Mijn stage duurde uiteindelijk vijf jaar, waarin ik het vak heb geleerd.
Mijn zus had inmiddels haar studie afgerond en begon ook bij Nummer 1. De woonkamer was te klein geworden en er werd een kantoor aan ons ouderlijk huis aangebouwd. Nummer 1 maakte grote sprongen dankzij ons kleine team, waarin iedereen op zijn eigen vakgebied zeer betrokken en gedreven was en nog steeds is. Mijn vader stond aan het roer met zijn brede kennis en grote netwerk. Mijn zus volgde zijn koers op het gebied van sales en marketing, ik op technisch gebied. De lijnen waren en zijn kort en tijdens de lunch bij mijn moeder aan de keukentafel werd en wordt de strategie bepaald en de voetbal- en wielersport breed besproken.
Tijdens deze keukentafelsessies ontstond het idee om lezersspellen te organiseren. In 1998 zette ik een WK-pool op voor de lezers van Nummer 1. Boven verwachting kwamen er duizenden inzendingen, die toen nog handmatig ingevoerd moesten worden. Dat zorgde ervoor dat de hele straat ons bijstond om deze klus te klaren. Dit was de grondslag voor de onlinespellen die nog steeds door veel lezers gespeeld worden.
In 1999 registreerden we de domeinnaam Nummer1.nl en lanceerden de website. Wij waren een van de eerste Nederlandse uitgevers met een eigen website, uniek voor die tijd. Deze website is in de loop der jaren steeds uitgebreider geworden, van een statische naar een dynamische website, wat nu onmisbaar is in een organisatie. Naast de onlinespellen hebben we een online Limburgse kunstshop opgezet in samenwerking met Thijs Heijnen. We leggen Limburgse steden en dorpen kunstzinnig vast op canvas. Het eerste schilderij was Gezellig Mestreech, een groot succes, gevolgd door vele andere steden en dorpen die in honderden Limburgse woonkamers hangen. Dit zijn belangrijke aspecten om ook het jongere publiek aan ons te binden.
Een belangrijke stap in de historie van Nummer 1 was de distributie. Vanaf het ontstaan van Nummer 1 tot 2020 werd de distributie verzorgd door Dagblad De Limburger. Nummer 1 werd als extra bijlage bij de krant tien keer per jaar bezorgd. Doordat de oplage van de krant sterk afnam, moesten we dit anders aanpakken. In december 2019 besloten we een eigen distributiesysteem op te zetten, dat in 2021 in werking moest gaan. Toen corona in 2020 uitbrak, zette ik het distributiestelsel op. Mede doordat we al jaren thuis waren in de onlinewereld, had ik een goed beeld waar onze lezers te bereiken. Dat leidde ertoe dat ik de provincie Limburg in vijf delen splitste en vanuit daar meer dan driehonderd bezorgers aanstuur om bij 150 duizend huishoudens Nummer 1 te bezorgen. Dat dit gelukt is, blijkt uit de trouwe adverteerders die nog steeds bij ons zijn en goede respons hebben op hun advertenties in Nummer 1. De lezer wordt bereikt; daar zijn we trots op.
Zelf vind ik het belangrijk om maandelijks met mijn mobiele team op pad te gaan. Samen met mijn kinderen, David en Hannah, en vaak hun vrienden nemen we Midden-Limburg voor onze rekening. Het is mooi om op deze manier met de jeugd in verbinding te staan. Met het busje rondrijden en bezorgen, doet me soms denken aan het tv-programma Bij Andy in de auto. We lachen, werken en praten over voetbal, festivals, school en alles wat bij de jeugd speelt. Immers, de jeugd heeft de toekomst.
Deze terugblik toont aan dat ondernemerschap, passie voor het vak, doorzettingsvermogen en gedrevenheid ervoor zorgen dat wij als familie al veertig jaar, tien keer per jaar een onafhankelijk en mooi tijdschrift bij u als lezer op de deurmat laten vallen.
Ik wens iedereen een fijne en vooral zonnige zomer en zie u graag terug bij de volgende editie.