Kies een categorie
Zoeken binnen exclusief
terug naar overzicht

Alle categorieën

‘Opera is er voor iedereen’

‘Opera is er voor iedereen’

Mezzosopraan Maria Fiselier bereikt de top in Duitsland

Maria Fiselier verzorgde op Bevrijdingsdag samen met Simone Kleinsma en Roel van Velzen het afsluitende concert op de Amsterdamse Amstel. Zonder publiek, zonder applaus; een ongewone ervaring voor de mezzosopraan. ‘Ja, maar de impact was er niet minder om. Ik vóélde gewoon het publiek thuis achter de buis. Het was een van de meest emotionele optredens ooit.’

Door Jos Cortenraad | Fotografie Edgar Gomez

Was Maria Fiselier in de popmuziek gestapt, dan kon ze nu niet ongestoord over straat. Als topper in de operawereld is dat anders. In haar woonplaats Berlijn wordt ze zelden herkend. In Nederland wel vaker, maar ze heeft nog geen heldenstatus. ‘Ha’, lacht ze via de skypeverbinding vanuit haar appartement in de Duitse hoofdstad. ‘Opera heeft nu eenmaal niet die status van popmuziek of voetbal. Het is een niche in de kunst. Maar wel de mooiste niche die ik ken. Je kunt met een aria of een libretto zo veel emoties bij mensen oproepen. Opera’s gaan over liefde, bedrog, leed en vreugde; over alles wat het leven het leven maakt. Zelfs als ze bijna tweehonderd jaar oud zijn, dan nóg passen ze meer dan ooit in de huidige tijd. Veel mensen noemen opera elitair, voor een klein publiek. Onzin, ze zijn juist voor een heel breed publiek. De verhalen zijn mooi, de muziek indringend. Heerlijk om daarmee op de planken te staan.’

Combinatie
Niet dat Maria Fiselier neerkijkt op popmuziek, integendeel. Als het even kan leeft ze zich uit in andere genres zoals pop en zelfs rap. ‘Sterker, ik kan niet zonder de combinatie. Die maakt me completer als mens, als zangeres. Ik heb een vaste baan in de opera die ik goed kan combineren met andere stijlen. Gelukkig mag ik van mijn huidige werkgever ook uitstapjes maken, bijvoorbeeld voor optredens in Nederland of elders op de wereld. En soms is dat dus geen opera zoals mijn optredens in het tv-programma Beste Zangers.’
Haar huidige werkgever is de Komische Oper, een van de drie professionele operagezelschappen in Berlijn. Hetgeen al iets zegt over de positie van de opera bij onze oosterburen, waar minstens honderd professionele gezelschappen voor duizenden banen zorgen. Voor Maria Fiselier is de vaste aanstelling vier jaar geleden het voorlopige hoogtepunt in een carrière die als een komeet omhoogschiet.

Agent
Nadat ze negen jaar geleden slaagde voor haar bachelor aan het conservatorium in Den Haag, werd ze direct gescout door een agent. ‘In deze wereld heel belangrijk’, legt ze uit. ‘Hij zorgt dat je audities kunt doen en uiteindelijk werk krijgt. Ik had het grote geluk dat ik via hem terechtkwam bij The Young Artists in Londen, een befaamd opleidingsinstituut voor jong talent. Daar heb ik mijn stem echt gevormd, enorm veel geleerd van ervaren mezzosopranen en uiteindelijk mijn weg kunnen vinden in deze ook wel harde wereld. Telkens auditeren is heel stressvol, afgewezen worden nog erger. Je reist soms moederziel alleen van de ene stad naar de andere, mag één of twee aria’s voorzingen en dan is het afwachten of jij het wordt of een van de andere dertig sollicitanten. Het is telkens weer presteren op je toppen, maar dat is ook wel weer een goede oefening voor de praktijk. Een opera opvoeren is altijd het uiterste uit jezelf halen, altijd het publiek in vervoering brengen. En ja, voor elke uitvoering ben ik zenuwachtig. Zoals veel collega’s.’

Paplepel
Als iemand voorbestemd was om in het operavak te treden dan wel Maria Fiselier, geboren en opgegroeid in Amersfoort. Haar opa verkocht zijn in het Hollandse Losser gevestigde elektrozaak om operazanger in Amsterdam te worden, twee van zijn zonen onder wie de vader van Maria traden in zijn voetsporen en ook Maria’s moeder zong bij het Groot Omroepkoor. ‘Ja, met de paplepel heb ik het binnengekregen. Het zit echt in al mijn genen. Bij ons thuis draaide alles om muziek. Heerlijk. Ik wist dat ik ook die kant op wilde, maar opteerde op de middelbare school nog voor de musical. Tijdens het toelatingsexamen voor het conservatorium viel het kwartje pas echt. Ik realiseerde me dat ik klassiek zingen nog niet echt onderzocht en ontwikkeld had. Mijn stem is gewoon een mezzosopraan voor de opera, onontkoombaar. Wel heb ik het lijntje met de lichtere muziek nooit doorgeknipt. Combineren gaat me goed af.’

Berlijn
Na Londen verhuisde Maria Fiselier (1988) terug naar Nederland van waaruit ze als freelancer zong voor verschillende internationale operahuizen. In 2016 bracht haar agent haar in contact met de Komische Oper in Berlijn. Ze verhuisde en liep daar de liefde van haar leven tegen het lijf, de in Turkije geboren Deniz Tahberer, eerste violist bij de Komische Oper. Ze wonen sinds een paar jaar samen en zijn in verwachting van hun eerste kind. Eind oktober, midden november is ze uitgerekend. ‘De dag na de lockdown wist ik dat ik zwanger was. Een vreemde gewaarwording, ook omdat ineens al onze optredens geschrapt waren. Wel naar ja, een kunstenaar of artiest heeft altijd de drang om zich te uiten, het publiek te zoeken. Dat kan nu niet. Anderzijds is het wel heel relaxed om zo zwanger te zijn. En we doen ook wel wat hoor. We repeteren en hebben samen al vier liedjes zelf gecomponeerd en gespeeld, te zien op YouTube. Opera en pop. Ook hebben we al een balkonconcert gegeven en natuurlijk had ik dat optreden op 5 mei in Amsterdam. Zingen kan gelukkig altijd, ook zonder publiek voor je neus.’

Beroemd
Maria Fiselier beseft langzaam dat ze aan een prachtige carrière bouwt. Als mezzosopraan droomt ze ervan om ooit de hoofdrol te spelen in Carmen of in een opera van Verdi, haar favoriete componist. Nog belangrijker vindt ze het om meer mensen naar de opera te krijgen. ‘En dat lukt hoor. Ik zie de belangstelling groeien. In Duitsland en ook in Nederland. Waarschijnlijk ook door het succes van een André Rieu of Guido Dieteren. Of ik weleens met André op het Vrijthof in Maastricht zou willen optreden? Wie weet! Kom ik ook eens in Limburg. Verder blijven we voorlopig in Berlijn. Zo’n heerlijke stad. Een beetje hippie-achtig met veel cultuur en kunst en een aangenaam leeftempo. Een beetje Limburgs misschien?’

Resultaten

323 resultaten

  • video Somewhere
Nummer 1 Leden Inlog

U kunt hieronder inloggen om deel te nemen aan onze lezersacties.