Kies een categorie
Zoeken binnen exclusief
terug naar overzicht

Alle categorieën

‘Mensen weer in hun kracht zetten, dat is onze missie’

‘Mensen weer in hun kracht zetten, dat is onze missie’

Albert Hietink en Ingrid Weijnen van U-center Epen

Ze kunnen zich de dag dat ze aan elkaar werden voorgesteld nog goed herinneren. Sinds 2010 vormen algemeen directeur Albert Hietink en directeur behandelzaken Ingrid Weijnen een succesvolle tandem die aan het hoofd staat van U-center in Epen. In een voormalig hotel met een fantastisch panoramazicht op het Heuvelland worden cliënten met de meest uiteenlopende, complexe psychische problematiek behandeld. Verslavingen aan middelen (drugs, alcohol) en andere psychische aandoeningen zoals een depressie of trauma worden er zeer succesvol behandeld door een deskundig en ervaren team van betrokken behandelaars. Tijdens het interview valt op dat Albert en Ingrid het als hun persoonlijke missie opvatten om ontspoorde mensen weer op de rails te krijgen. En daar slagen ze meestal bijzonder goed in. Twee gedreven professionals in de zorgsector komen hier aan het woord.

Door Norbert Meijs | Foto Henry Peters

Jullie geven sinds 2010 leiding aan U-center. Vertel eens hoe het eerste contact tot stand kwam.
Ingrid: ‘De toenmalige aandeelhouders van U-center hadden besloten dat er een tweehoofdige directie moest komen. We werden benaderd door een headhunter. Tijdens een informele borrel bij Hotel Beaumont in Maastricht hebben we kennisgemaakt. Daar werd ons de vraag gesteld: zien jullie het zitten? Want we moesten met zijn tweeën de kar gaan trekken. Dan is het zaak dat je goed met elkaar door een deur kunt. Het was een sprong in het diepe, maar die heeft goed uitgepakt.’

Albert beaamt dat: ‘Er was meteen een klik. Ik was ook buitengewoon gemotiveerd om hier aan de slag te gaan. Ik ben een echt mensenmens. Door zakelijk leiding te geven aan dit unieke behandelcentrum, kan ik direct en indirect meehelpen om mensen weer in hun kracht te zetten. Ik heb zelf in 2001 een burn-out gehad en ben toen negen maanden uit de roulatie geweest. Ik ben dus ervaringsdeskundige. Eén keer in de zes weken deel ik mijn verhaal met de cliënten van U-center. Daarmee wil ik onze cliënten weer een horizon geven. Ik vertel hoe mijn burn-out is ontstaan, maar ook hoe het me uiteindelijk is gelukt om eruit te komen. Ik werk nu met hart en ziel om vastgelopen mensen weer op de rails te krijgen. Dat geeft me enorm veel voldoening.’

Er is een duidelijke taakverdeling, waarbij Albert zijn expertise als ondernemer inzet om zakelijk leiding te geven aan U-center, terwijl Ingrid de expert is op het gebied van behandelingen. Hoe bevalt de onderlinge samenwerking?
Albert: ‘Uitstekend. Ik ben eindverantwoordelijk voor het hele reilen en zeilen, terwijl Ingrid de absolute expert is als het aankomt op behandelzaken. We hebben haast dagelijks overleg over allerlei zaken die te maken hebben met onze organisatie en uiteraard met onze cliënten.’
Ingrid vult aan: ‘De taakverdeling werkt prima. Ik houd me vooral bezig met behandelzaken en onderzoek. Ik ben van huis uit psycholoog en psychotherapeut met meer dan dertig jaar ervaring in de geestelijke gezondheidszorg, de laatste jaren vooral in managementfuncties. Ik was meteen enthousiast over het innovatieve behandelconcept van U-center. De combinatie van ondernemerschap, innovatie en hospitality sprak me erg aan. Toen ik voor het eerst hier binnenkwam in Epen, wist ik meteen: Yes, dit is het. We zijn direct begonnen met een professionaliseringsslag van de organisatie. Die staat nu als een huis. We hebben als organisatie de afgelopen jaren grote stappen gezet.’

Jullie opereren in een werkveld, de geestelijke gezondheidszorg, dat de laatste jaren sterk in beweging is. Daarbij geven jullie bij U-center in Epen ook nog eens leiding aan een uniek en innovatief zorgconcept dat sterk afwijkt van de gebruikelijke aanpak in GGZ-instellingen. Wat is de uitdaging in jullie werk?
Ingrid: ‘Ik werk dagelijks vol enthousiasme aan het verder verbeteren van het U-center behandelconcept. Dat innovatieve aspect is meteen ook het leukste onderdeel van mijn werk. Cliënten met meestal een combinatie van psychische en/of verslavingsproblematiek leren we hier in zeven weken om hun leven een radicale draai in de goede richting te geven. Vandaar ook de naam U-center. Ze moeten echt een U-turn maken. Cliënten zijn vaak door allerlei omstandigheden als werk, relatie en alcohol de regie over hun leven kwijtgeraakt. Een kortdurende, intensieve opname van zeven weken gevolgd door zeven weken ambulante hulp moet de basis leggen om succesvol terug te kunnen keren in de maatschappij.’
Albert: ‘Het geeft enorm veel voldoening wanneer iemand na veertien weken weer flink opgeknapt is hier. Daar doe ik het allemaal voor. Om de economische kosten voor de maatschappij in geval van een depressie, verslaving of burn-out zo laag mogelijk te houden, is het behandeltraject bij U-center bewust zo kort mogelijk gehouden. Geen maandenlange uitval meer, maar met een opname van zeven weken in U-center, gevolgd door zeven weken ambulante nabehandeling, de cliënt weer terug in zijn kracht zetten. Het gaat hier echt om een heel intensieve therapie, als het ware een snelkookpan. Oude gedragspatronen doorbreken en loslaten. Daarvoor in de plaats nieuwe vaardigheden aanleren. We geven onze cliënten tools mee hoe ze in de toekomst beter kunnen omgaan met hun problemen of zwakheden.’

Jullie krijgen bij U-center veel mensen met ernstige burn-outklachten. In hoeverre wijkt jullie behandeling in dat soort gevallen af van de reguliere geestelijke gezondheidszorg?
Ingrid: ‘We proberen hier alle relevante derden bij de behandeling te betrekken. Niet alleen de gezinsleden, maar bijvoorbeeld ook de werkgever. Een snelle re-integratie is ook in het belang van de werkgever. We begeleiden mensen hier op zo kort mogelijke termijn terug naar hun werkplek. Iets dat werkgevers ook inzien en zeer waarderen. Ik heb toevallig vlak na dit interview een afspraak met een bedrijfsarts van een multinational. Met hem gaan we de vorderingen van een cliënt die in dienst is van dat bedrijf bespreken. Werkgevers worden bewust betrokken bij het behandeltraject van hun werknemers. De werkgever kan ook praten met de behandelaars en zo een goed beeld krijgen hoe de re-integratie binnen de organisatie het meest succesvol kan verlopen. Want uiteindelijk streven we naar een win-winsituatie voor alle partijen: cliënt, werkgever, gezin en U-center. Daar draait het hier om. Alles wordt hier ondergeschikt gemaakt aan een succesvol eindresultaat. Daar zetten we ons bij U-center met zijn allen elke dag voor de volle honderd procent voor in.’

Dat gebeurt in een helende en gastvrije omgeving. Albert, kun je uitleggen hoe het unieke hospitality-concept van U-center er uitziet?
Albert: ‘We ontvangen onze cliënten hier als gasten. Gastvrijheid - met een mooie Engelse term hospitality - is een geïntegreerd onderdeel van onze behandeling. Het is volgens ons ook een absolute randvoorwaarde voor een succesvolle behandeling. Onze behandelaars dragen die hospitality-gedachte ook echt uit. Cliënten worden hier warm en hartelijk behandeld, met veel compassie. Uiteraard wel passend binnen een kader waarin professionele afstand tot de cliënt wordt gehouden.’

Jullie inspanningen met dit bijzondere zorgconcept blijven ook voor de buitenwereld niet onopgemerkt. Geeft dat ook veel voldoening?
Albert: ‘Absoluut. Zo ontving U-center in juni van dit jaar de eerste prijs in de categorie Gastvrijheidszorg met Sterren in de sector GGZ, met een totaalscore van 83 procent. De helende omgeving, de hotelmatige benadering, de fantastische maaltijden, de wellnessactiviteiten zoals sauna, zwembad en creatieve ruimtes én de vele cliëntcontacten werden geroemd in het juryrapport. Als enige GGZ-organisatie in Nederland werd U-center ook genomineerd voor de prijs Value Based Health Care.’

Jullie blijven het innovatieve zorgconcept van U-center continu verbeteren. Geef daar eens een voorbeeld van.
Ingrid: ‘Wat ons opviel: alcoholisten komen hier wel van hun verslaving af, maar ook structureel van de drank afblijven is een heel ander verhaal. Daarom krijgen ze van ons een blaasapparaatje met de online app Sober Care mee na afloop van hun behandelperiode. Door
vier keer per dag te blazen, kunnen ze zelf voorkomen dat ze een terugval krijgen en anderen informeren over hun abstinentie. Die gegevens monitoren we hier via een iPad en we zoeken zelf actief contact als we zien dat de cliënt dreigt terug te vallen. Dat is een voorbeeld van een prachtig stukje innovatieve techniek en een proactieve nazorg. Ik vind het sowieso belangrijk om onze behandelprogramma’s continu te verbeteren. We zijn nu ook begonnen met een Engelstalig behandelprogramma voor bijvoorbeeld personeel van NAVO-bases, medewerkers van de EU of expats van grote bedrijven.’

Albert, wat voor eigenschappen waardeer je in Ingrid?
Albert: ‘Ingrids gedrevenheid en enthousiasme waardeer ik enorm. Daarnaast is Ingrid een echte vakvrouw met een grote expertise in de psychotherapie.’

En Ingrid, wat waardeer jij in Albert?
Ingrid: ‘Albert heeft een warme uitstraling, is positief ingesteld en ziet steeds nieuwe kansen. Hij is binnen onze organisatie de verbindende kracht en weet mensen samen te brengen.’

Resultaten

319 resultaten

Nummer 1 Leden Inlog

U kunt hieronder inloggen om deel te nemen aan onze lezersacties.