Kies een categorie
Zoeken binnen exclusief
terug naar overzicht

Alle categorieën

‘Maria is zo’n prachtvrouw’

‘Maria is zo’n prachtvrouw’

Nandi van Beurden speelt de hoofdrol in The Sound of Music

Nandi van Beurden won de tv-contest Op zoek naar Maria en vertolkt komend jaar de gelijknamige vrouwelijke hoofdrol in de musical The Sound of Music. Ongeveer tweehonderdvijftig keer zal de Tilburgse een topprestatie moeten neerzetten in achttien verschillende theaters in Nederland, waaronder die in Maastricht en Heerlen. ‘Heerlijk, ik kan echt niet wachten. Meer dan een jaar niet op de planken. Spelen zonder publiek. Het was geen gemakkelijke tijd, maar deze rol maakt alles goed. Ik heb iets met Maria, misschien bén ik wel een beetje haar.’

Door Jos Cortenraad | Fotografie Paul Rous

Meer dan anderhalf miljoen tv-kijkers zagen op 4 april hoe Nandi van Beurden na een zenuwslopende competitie in zeven uitzendingen uiteindelijk door het publiek uitverkoren werd om de rol van Maria te spelen. Een bijzondere manier om te selecteren.

Mooie kans
‘Eigenlijk wel, ja’, kijkt Nandi van Beurden terug vanuit haar appartement in Amsterdam. ‘Normaal gesproken doe je auditie voor een kleine commissie en hoor je later of je de rol wel of niet hebt. Ik heb ook wel even getwijfeld of ik mee zou doen aan het programma Op zoek naar Maria. Zeven uitzendingen in competitie gaan met andere kandidaten en uiteindelijk ook nog eens beoordeeld worden door het publiek. Maar ik wilde zó graag. En het was een mooie kans om weer eens een theater van binnen te zien, op te treden. Zonder publiek weliswaar, maar ik wist wel dat achter de cameralenzen veel mensen voor de buis zaten. Eén uitzending meer dan twee miljoen kijkers, heb ik begrepen. Daar doe je ook je best voor in een tijd dat er al zo weinig te beleven is op het gebied van cultuur en entertainment.’

Ongrijpbaar
Is het wel eerlijk om een thuispubliek te laten oordelen wie de beste is van tien getalenteerde kandidaten, stuk voor stuk goed opgeleid en ervaren? ‘Alle kandidaten werden in een aantal auditierondes voorgeselecteerd en waren in staat om de rol te spelen. Daarnaast was er een vakjury die een grote rol had in het geheel en telkens feedback gaf zoals dat ook in een repetitieproces gaat. Dat speelde zeker mee in de keuze van het publiek, maar er spelen altijd ongrijpbare niet-technische factoren. Iets mooi vinden, door iets of iemand geraakt worden; dat zijn subjectieve zaken die wel belangrijk zijn. Ook straks als we in die volle zalen optreden. Altijd zoek je naar die klik met de mensen, elke keer weer duik je in die rol en ontdek je iets nieuws. Ook na driehonderd keer. Maria is een mens met een bijzonder karakter, het hele verhaal van The Sound of Music heeft zoveel kanten.’

Conservatorium
Nandi van Beurden (1991, Tilburg) groeide op in Tilburg en combineerde na de middelbare school een studie Engels in Utrecht met de MusicAllFactory in Tilburg. ‘Ik ben pas laat begonnen met zingen, rond mijn zeventiende. Ik volgde lessen bij klassiek docent Harry Ruijl en verzamelde zang-, dans- en toneelbagage bij de MusicAllFactory. Ondanks mijn behaalde propedeuse in Utrecht besloot ik te auditeren voor het conservatorium en werd aangenomen. Ik heb bewust gekozen voor de bachelor met de focus op muziektheater. Natuurlijk lag het accent in de opleiding op zingen. Maar het is juist de combinatie met dansen en toneelspelen die mij zo aanspreekt.’

Maria
Dat Nandi van Beurden iets heeft met Maria en The Sound of Music moge duidelijk zijn. ‘In het laatste jaar van de bachelor werd ik aangenomen in The Sound of Music. Als understudy voor Maria, zeg maar vervangster als de hoofdrolspeelster vrij heeft of ziek is. Een prachtkans natuurlijk, want understudies draaien volop mee in andere, kleinere rollen. En soms stap je in de hoofdrol. Mijn eerste optreden als Maria gold meteen als mijn eindexamen. Ik zat dus al in het circuit nog zonder diploma.’

Hello Dolly
Dat was in 2015. Daarna ging het stijl omhoog met de carrière van Nandi van Beurden. Ze speelde in verschillende grote Nederlandse producties zoals Belle en het Beest en Was getekend, Annie M.G. Schmidt. Ze verhuisde naar Stuttgart waar ze speelde in Mary Poppins en later in München kroop ze in de huid van Amélie om in 2019 terug te keren naar Nederland waar ze een hoofdrol speelde in Hello Dolly. ‘Drie keer opgevoerd. Geweldig! En toen sloeg corona toe. In een keer was het afgelopen. Pas eind vorig jaar hoorden we dat het project definitief geschrapt was. Zo jammer, ook voor de producent. Ik vind toch dat de Nederlandse overheid in deze crisis te weinig doet om de cultuursector in de lucht te houden. Een land als Duitsland doet dat bijvoorbeeld veel beter. Niet nieuw natuurlijk, er wordt hier al vele jaren beknibbeld op de creatieve sectoren. Het beleid kost duizenden banen en remt de ontwikkeling van talent. Terwijl we net goede stappen gezet hadden. We hebben uitstekende opleidingen in de muziek, dans en toneel. Nederland is onder meer door de inspanningen van Joop van den Ende echt wel een musicalland geworden. Dat moeten we niet afbreken.’

Serieuzer
Een duidelijke mening. Past die wel bij een zoetsappige musical als The Sound of Music. ‘Een verkeerde aanname’, luidt het directe antwoord. ‘Mensen zien in hun hoofd de beelden van Julie Andrews, groene Alpenweides en schattige kinderen. Het waargebeurde verhaal is veel breder en serieuzer. Het gaat over keuzes. Maria zou non worden, maar werd uiteindelijk echtgenote en moeder. Von Trapp moest kiezen voor zijn principes of het opkomende nationaalsocialisme in Oostenrijk. Ik heb me verdiept in deze mensen, in hun tijdperk. En met name in Maria. Wat een vrouw! Sterk, niet op haar mondje gevallen en altijd handelend uit liefde. Heerlijk om die rol te spelen en er een eigen twist aan te geven. Mensen denken weleens dat we telkens hetzelfde kunstje opvoeren. Niet dus. We spelen elke keer opnieuw dat boeiende levensverhaal.’

Pauze
Niet alles in het leven zit Nandi van Beurden mee. In 2013 werd bij haar acute leukemie vastgesteld. Een jaar lang was het ziekenhuis in Nijmegen met diverse vervelende behandelingen haar wereld. ‘Ja, een heftig jaar. Heftiger voor mijn ouders, mijn broertje en mijn vrienden dan voor mij. Als zieke werd ik geleefd, je hebt nauwelijks de tijd om na te denken. Natuurlijk, er was een kans dat ik het niet zo overleven. Heeft het zin om daar nog veel over na te denken? Ik ben genezen, ik heb de draad weer opgepakt. Mijn leven heeft een jaar op pauze gestaan, zo voelde het. Een beetje zoals de coronaquarantaine. Nu leef ik in de zesde versnelling.’

West End
In vijf jaar tijd naar de nationale musicaltop. Lonkt het buitenland? Broadway? Ze lacht. ‘Broadway is een andere wereld. West End in Londen lijkt me wel wat en in Duitsland liggen veel kansen. Voorlopig heb ik mijn handen vol. En er zijn andere dingen in het leven. In de lockdown mocht ik meehelpen op een basisschool als assistent-docent. Dat beviel me echt prima. Daarnaast schrijf ik graag en vertaal ik teksten voor de nasynchronisatie van series. De komende maanden is het echter Maria die mijn leven bepaalt. Ik verheug me geweldig. Op de uitvoeringen en ook de trips. Als we in Limburg zijn, logeren we meestal in een vakantiepark. Is toch ook een beetje vakantie.’

Resultaten

250 resultaten



‘Ik verheug me op uitvoeringen in Limburg’

De Nederlandse versie van de The Sound of Music gaat in juni in première. Van 9 tot en met 12 september en van 12 tot en met 16 januari is het Theater aan het Vrijthof gastheer, van 29 september tot en met 3 oktober Parkstad Limburg Theaters in Heerlen. Meer informatie op www.stage-entertainment.nl.

Nummer 1 Leden Inlog

U kunt hieronder inloggen om deel te nemen aan onze lezersacties.

E-mail adres  
Wachtwoord  

Wachtwoord vergeten?
Maak een nummer1 account aan