Kies een categorie
Zoeken binnen exclusief
terug naar overzicht

Alle categorieën

‘Kwaliteit wint altijd’

‘Kwaliteit wint altijd’

Georgette en Koen van Beek serveren bij Coffee Mundo ’s lands beste koffie

Koen en Georgette van Beek ontmoetten elkaar in 1999 tijdens een feestje van de gefuseerde hockeyclub Scoop. Het was liefde op het eerste gezicht. Ze volgden hun droom en openden in 2012 koffiebar Coffee Mundo aan de Markt in Sittard. Een moedige stap die ze vorig jaar nog eens dunnetjes overdeden met een tweede vestiging in De Ligne. Het winnen van de jaarlijkse AD Koffietest was vooral een bevestiging van de gemaakte keuzes.

Familie en vrienden waren verrast toen jullie vijf jaar geleden vertelden dat jullie in het vroegere Singer-pandje aan de Markt in Sittard een koffiebar wilden beginnen. Waarom?
Georgette, geboren in Geleen: ‘Nou, ze wisten wel dat Koen er mee bezig was, maar niet dat we er samen vol voor wilden gaan. Ik had op dat moment een prima baan als accountmanager in medische apparatuur. En ons tweede kind was net geboren. Dan geef je al die zekerheden toch niet op, was de gedachte. Wat de meesten niet wisten, was dat we er eigenlijk al jaren mee bezig waren. Ook ik wilde graag wat anders. Niet meer dag in dag uit achter het stuur het land doorkruisen en vaak in het buitenland vertoeven. Koen had me al eerder aangestoken met zijn passie voor koffie. We hadden de knoop doorgehakt: als je een eigen bedrijf begint, dan moet je het samen doen. We hebben op tientallen plekken in binnen- en buitenland inspiratie opgedaan, marktonderzoek verricht en een gedetailleerd businessplan lag al klaar. Het enige knelpunt was het vinden van een geschikte locatie. Op een goede dag zaten we op een terrasje aan de overkant en viel het kwartje.’

Koen, geboren in Sittard: ‘Wil je succesvol zijn met een koffiebar, dan is een goede locatie cruciaal. Het moet een plek zijn waar veel mensen voorbijkomen. We hebben talloze opties bekeken, ook in andere steden zoals in Maastricht, Heerlen, Roermond en zelfs hier net over de grens in Duitsland. Het was de tijd dat de koffiecultuur ook in Nederland voet aan de grond kreeg. Eerst in de Randstad natuurlijk met Starbucks, hippe koffietentjes, coffee to go. We waren er vast van overtuigd dat er hier in Zuid-Limburg kansen waren voor een authentieke koffiebar, mits er topkwaliteit koffie geserveerd zou worden. Het was mijn vader die me op het leegstaande pandje wees. “Leuke plek voor een barretje”, zei hij. Hij wist toen niet dat we inmiddels al in een vergevorderd stadium van onderhandeling met de pandeigenaar zaten. Achteraf ook fijn dat we in Sittard zijn gebleven. Hier hebben we onze vrienden, ons sociale leven. Dan ga je toch niet graag weg.’

Dus de beslissing kwam niet zomaar uit de lucht vallen?
Koen: ‘Zeker niet. Ik had in 2015 al acht jaar een eigen koffiebedrijf. Na mijn heao-studie in Sittard heb ik net als Georgette voor verschillende bedrijven gewerkt als accountmanager. In die tijd heb ik ontelbare koppen ondrinkbare koffie weggewerkt. Veelal automatenkoffie of nepcappuccino. Van mijn reizen door Zuid-Europa en Zuid-Amerika wist ik dat het anders kon en ben op kleine schaal begonnen met de verkoop van koffiezetters met bijbehorende koffiebonen aan het mkb. Een schot in de roos. Het aantal zakelijke klanten groeide snel en er meldden zich ook steeds meer particulieren. De volgende stap was een webshop en pas daarna kwam het idee van een eigen koffiebar bovendrijven.’

Georgette: ‘Een bar als eigen etalage om er een succesvol bedrijf van te maken. We hebben er lang over nagedacht, veel research gedaan. Je gooit niet zomaar zekerheid overboord. Ondernemen vergt minutieuze voorbereidingen. Je steekt er al je energie en geld in. Wat dacht je dat bijvoorbeeld een koffiemachine kost? Een mooie middenklassenauto, precies! Dat doe je alleen als je zeker bent van je zaak. Bovendien ben ik een perfectionist. Mijn enige voorwaarde om de stap te maken was: we serveren de beste koffie van het land. Ja, dan leg je de lat hoog. Dat we volgens de koffietest van het AD nu ook de beste zijn, dat is prachtig.’

De prijs wonnen jullie na drie uitgebreide tests in jullie tweede zaak, in De Ligne. Een verrassing?
Georgette: ‘In 2014 waren we al eens zevende geworden met onze espresso, koffie en cappuccino op de Markt. In De Ligne waren we net twee maanden open. Een complex waarbij we in een heel vroeg stadium betrokken zijn geraakt. Koen en ik geloven in dit nieuwe stukje Sittard. De combinatie van functies is geweldig. Onderwijs, bibliotheek, museum en filmhuis brengen zo’n divers publiek op de been. Daar wilden we bij zijn, een centrale rol in spelen. Dat is ons gelukt, maar het was wel even alle zeilen bijzetten. We groeiden in één keer van een team met acht mensen naar twintig man. In een nieuwe zaak is het altijd even zoeken met nieuwe apparatuur, een nieuwe keuken en een andere routing. Het is dan geweldig als je de kwaliteit weet te handhaven. Knap van onze barista’s die drie rondjes perfecte koffie aan de juryteams geserveerd hebben.’

Koen: ‘Ja, ik kreeg het toch wel even heel warm toen de juryvoorzitter ons persoonlijk kwam vertellen dat we gewonnen hadden. Het is niet zomaar een test, 138 koffiebars zijn bezocht. Hemelse perfectie in Sittard stond er een week later op de voorpagina van het AD. Cool, zouden onze kinderen zeggen. Zoals gezegd wilden we de beste zijn en dat kan alleen als alles klopt. We kiezen heel zorgvuldig onze duurzame bonen, laten die speciaal branden tot onze eigen blends. We gebruiken de beste melk, de beste apparatuur. Bij koffiezetten draait het om de details. De juiste temperatuur, de juiste doorlooptijd, de juiste kopjesmaat. Natuurlijk is de prijs een beloning, maar vooral een bevestiging dat we de goede keuze gemaakt hebben en een aansporing om door te gaan.’

Coffee Mundo heeft in korte tijd zijn naam gevestigd. En nu?
Koen: ‘Het borrelt. We denken over van alles na. Misschien meerdere vestigingen, een franchiseformule. Groei is echter geen doel. Ik heb geen zin om een soort manager te worden die voortdurend achter een scherm zit. De koffiewereld blijft zich verder ontwikkelen, ik wil inhoudelijk bijblijven en vooral plezier houden in wat ik doe.’

Georgette: ‘Helemaal mee eens. Ik geniet als ik zelf dat perfecte kopje koffie kan neerzetten, eventueel met een stukje gebak, panini of een ander lekker gerechtje. Het mooiste nog vind ik het sociale aspect. Koffie verbindt, brengt mensen bij elkaar. We zien dat hier in De Ligne en op de Markt. Coffee Mundo heeft ook een maatschappelijke functie. Als we uitbreiden, zal dat heel weloverwogen zijn. Voorlopig hebben we onze handen vol. We zijn gelukkig en blij dat we vijf jaar geleden deze stap gezet hebben.’

Resultaten

274 resultaten

Nummer 1 Leden Inlog

U kunt hieronder inloggen om deel te nemen aan onze lezersacties.