Kies een categorie
Zoeken binnen exclusief
terug naar overzicht

Alle categorieën

Keurmerk BouwGarant geeft zekerheid
  • Keurmerk BouwGarant geeft zekerheid
  • Keurmerk BouwGarant geeft zekerheid
  • Keurmerk BouwGarant geeft zekerheid
  • Keurmerk BouwGarant geeft zekerheid
  • Keurmerk BouwGarant geeft zekerheid

Keurmerk BouwGarant geeft zekerheid

Kwaliteit aannemer altijd gegarandeerd voor consument

Elk nadeel hep z’n voordeel, zou het befaamde voetbalorakel Johan Cruijff zeggen, geconfronteerd met de toename van het aantal nieuwe deelnemers bij Stichting BouwGarant. Directeur Rob de Groot van BouwGarant licht toe: ‘Gedurende de afgelopen vijf jaar van economische crisis is het aantal nieuwe deelnemers verdubbeld. In die jaren sloten jaarlijks gemiddeld zo’n honderd aannemers zich aan bij onze stichting. In de jaren daarvoor waren dat er maximaal vijftig. Door de crisis hebben we echter helaas ook veel faillissementen gehad onder onze deelnemers. Momenteel telt BouwGarant 1450 deelnemers. Door ons keurmerk te voeren, zijn ze te herkennen als een betrouwbaar en vakkundig bouwbedrijf. De aangesloten bouwbedrijven onderscheiden zich daarmee ook van de concurrenten die niet zijn aangesloten. De markt eist steeds meer kwaliteit en zekerheid.’

Stichting BouwGarant werd in 1995 opgericht door het toenmalige NVOB, een van de voorgangers van Bouwend Nederland. In eerste instantie gold het BouwGarant-keurmerk voornamelijk voor aannemers die verbouwingen uitvoerden. ‘Kleine en middelgrote aannemers konden zich op die manier onderscheiden. Maar het was ook bedoeld als garantiestelling voor de consument. De kwaliteit van de uit te voeren werkzaamheden tijdens verbouwingen werd gegarandeerd door bouwbedrijven die ons keurmerk voerden.’

Strenge selectieprocedure
Bouwbedrijven die het keurmerk willen voeren, worden allereerst aan een strenge selectieprocedure onderworpen, voordat ze als deelnemer van Stichting BouwGarant worden toegelaten. ‘Daarbij gaan we bepaald niet over een nacht ijs’, vertelt Rob de Groot. ‘Dan wordt bijvoorbeeld gekeken of de vakkundigheid van de aannemer in orde is. Een aannemersdiploma is een vereiste. Maar ook of hij zijn interne procedures op orde heeft, bijvoorbeeld de wijze waarop hij offertes uitbrengt, contracten opstelt et cetera. Dat moet allemaal kloppen. Bureau Graydon onderzoekt de financiële gezondheid van het bouwbedrijf op basis van onder andere de jaarstukken. Uit alles moet blijken dat we hier te maken hebben met een betrouwbare en vakkundige aannemer. Pas dan kan hij deelnemer worden van Stichting BouwGarant.’

Maar daarmee is de kous nog niet af voor de aangesloten bouwbedrijven, weet Rob de Groot uit ervaring. ‘Onze deelnemers worden periodiek getoetst of ze nog wel voldoen aan de richtlijnen van BouwGarant. Alle aannemers met het BouwGarant-keurmerk krijgen regelmatig kwaliteitscontroles. Dat gebeurt door een onafhankelijke instantie. Als een aangesloten aannemer niet meer voldoet aan onze criteria, dan wordt hij uitgeschreven. Gelukkig gebeurt dat maar heel zelden, maximaal één à twee keer per jaar.’

Kwaliteit, zekerheid en stevig vangnet
Achterliggende gedachte achter Stichting BouwGarant is dat de consument er op moet kunnen vertrouwen dat het altijd goed komt met zijn nieuwbouwproject of verbouwing. Bij een BouwGarant-aannemer kan de consument rekenen op kwaliteit, zekerheid en een stevig vangnet. Maar hij kan zelf ook kiezen voor optimale garantie bij nieuwbouw of verbouwing. ‘Door de garantie van BouwGarant zelf af te sluiten, kan de consument kiezen voor extra zekerheid. Gaat de aannemer failliet tijdens de bouw van het huis of tijdens de verbouwing, dan worden de extra afbouwkosten vergoed. Dat geldt ook in geval van gebreken na oplevering. Voor de consument moet die garantie een geruststellende gedachte zijn. Vergeet niet dat de aankoop van een huis vaak de grootste investering is die een mens doet in zijn leven. Dan wil je ook geen enkel risico lopen. Met deze garantie kies je voor zekerheid.’

Aannemers hebben de afgelopen jaren gemerkt dat er in de (nieuwbouw)markt meer behoefte bestaat aan zekerheid tijdens de bouw. Er wordt steeds meer onder garantie van het BouwGarant-keurmerk gebouwd, weet Rob de Groot. ‘Bij nieuwbouw wordt het merendeel van de woningen die onze deelnemers bouwen onder garantie gebouwd. De klant eist steeds vaker het keurmerk en daarmee de garantie dat de bouw probleemloos verloopt. Dat is ook zijn goed recht. Een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie bij nieuwbouw wordt alleen verstrekt wanneer de klant kan aantonen dat onder garantie wordt gebouwd. Anders verleent de bank simpelweg geen NHG-hypotheek. Om maar aan te geven dat de markt ons keurmerk gewoon eist.’

Garantiecertificaat
Wanneer de klant kiest voor de garantie van BouwGarant, ontvangt hij voor aanvang van de nieuwbouw of verbouwing het garantiecertificaat. ‘De klant heeft dubbele zekerheid. De aannemer biedt zekerheid dat de klant met een bonafide en vakkundige
partij in zee gaat. Mocht er toch iets misgaan, dan treedt het BouwGarant-vangnet in werking. Zo loopt de klant geen enkel risico.’
Het keurmerk van BouwGarant gaat zelfs zo ver, dat ook de kwaliteit van de diensten van de onderaannemers tijdens de bouw onder dezelfde garantiestelling vallen. Een logische zaak, vindt Rob de
Groot, want de hoofdaannemer is verantwoordelijk voor de kwaliteit van alle bouwactiviteiten die onder zijn supervisie worden uitgevoerd, dus ook van de onderaannemers. ‘Bouwbedrijven hebben te maken met toenemende concurrentie, ook nu de woningmarkt weer begint aan te trekken. Het BouwGarant-keurmerk biedt aannemers de kans zich te onderscheiden in de markt.’

Garantie bij energiebesparende maatregelen
Sinds begin dit jaar voert de Stichting BouwGarant een derde garantieproduct: de EnergiePrestatieGarantie. Met dit product heeft u garantie op het rendement van uw woning. Dat kan bijvoorbeeld zijn in geval van een verbouwing waar energiebesparende maatregelen deel van uitmaken. De EnergiePrestatieGarantie biedt dan zekerheid dat u als consument gegarandeerd op uw energierekening gaat besparen.

Meer info is te vinden op www.bouwgarant.nl.

Resultaten

228 resultaten

Heeft u een vraag over BouwGarant? Neem dan contact op met onze servicedesk op 0900 - 224 22 42. U kunt ons ook mailen: info@bouwgarant.nl.

Nummer 1 Leden Inlog

U kunt hieronder inloggen om deel te nemen aan onze lezersacties.