Kies een categorie
Zoeken binnen exclusief
terug naar overzicht

Alle categorieën

Jo Bremen (67): ‘Ik barst nog van de energie’
  • Jo Bremen (67): ‘Ik barst nog van de energie’
  • Jo Bremen (67): ‘Ik barst nog van de energie’
  • Jo Bremen (67): ‘Ik barst nog van de energie’
  • Jo Bremen (67): ‘Ik barst nog van de energie’
  • Jo Bremen (67): ‘Ik barst nog van de energie’

Jo Bremen (67): ‘Ik barst nog van de energie’

Eigenaar Soons Zonwering zegt nee tegen overname

In ondernemersland zeggen ze wel eens dat de trein maar één keer voorbijkomt. Toch heeft directeur en eigenaar Jo Bremen van Soons Zonwering, na een traject van acht maanden, nee gezegd tegen een aantrekkelijk overnamebod van een groot Belgisch bedrijf. Hij voelde simpelweg nog te veel betrokkenheid bij zijn familiebedrijf en heeft sowieso nog te veel energie om een stap terug te doen. ‘Een ondernemer kan zich incidenteel de luxe permitteren om zélf de koper te kiezen. Die luxe had ik gelukkig en uiteindelijk zijn mijn medewerkers en mijn familie blij dat we deze trein na rijp beraad lieten passeren. We drukken het gaspedaal nu nog dieper in en gaan vol voor verdere groei en innovatie.’

Door Peter Swelsen

Iedereen die betrokken is bij Soons Zonwering, voelde afgelopen jaar eigenlijk wel een beetje aan dat er iets aan de hand was, maar slechts een enkeling wist van de hoed en de rand. ‘Er gingen op een gegeven moment allerlei verhalen rond’, vertelt directeur Jo Bremen (67). Jo Bremen is al meer dan veertig jaar bij het bedrijf, waarvan zevenentwintig jaar eigenaar. Samen met zijn schoonvader wist hij het bedrijf door moeilijke tijden te loodsen en de laatste jaren is het bedrijf ook in de Benelux succesvol. Dat laatste verklaart meteen de Belgische interesse voor Soons. Jo Bremen: ‘Sommigen dachten zelfs dat ik binnenkort met een dikke sigaar in Dubai zou zitten. Maar dat gaat dus níét gebeuren, ik ga gewoon nog een aantal jaren lekker door.’ Wat wél waar is, is dat er negen maanden geleden opeens een delegatie van een groot Belgisch bedrijf op de stoep stond. De onderneming zag het grote succes van Soons in met name de Belgische horeca, want steeds meer Belgische terrassen beschikken over een overkapping van dit bedrijf met koninklijk predicaat dat al ruim een eeuw bestaat. Onder het motto dat uiteindelijk elke onderneming te koop is, schoven ze bij Jo Bremen om tafel. ‘Ze wilden ons maar wat graag inlijven om meer grip te krijgen op de horecamarkt in België’, vertelt de entrepreneur.

Sterk team
In het begin was Bremen geïnteresseerd in het overnamevoorstel. ‘Alles kon na de overname in principe gewoon zo blijven als het was. Alle vijfendertig medewerkers zouden hun baan houden en ikzelf werd gevraagd om nog drie jaar aan te blijven als directeur. Collega-ondernemers zeiden tegen me: “Jo, de trein rijdt maar één keer voorbij”. Ik ging er dus over nadenken en heb daar zeker enkele slapeloze nachten van gehad. Maar naarmate de tijd in het onderhandelingsproces vorderde, ging de hele transactie me gevoelsmatig tegenstaan. Ik zou bijvoorbeeld voor het eerst sinds lange tijd weer onder een baas moeten gaan werken en ik ken mezelf eigenlijk goed genoeg om te weten dat dat waarschijnlijk niet goed gaat werken… Daar komt bij dat Jean Paul Bremen, Maurice Lennertz en Léon Bours zich de afgelopen jaren dusdanig hebben opgeworpen met betrekking tot het leiding geven om zodoende dan ook het bedrijf samen met de overige leden van het management te gaan runnen. Jean Paul neemt het totale ontwerp voor zijn rekening, Maurice heeft als engineer en innovator sinds 2019 de leiding over het team en Léon is algemeen chef werkplaats. Ook mijn vrouw Gera Soons, die samen al jaren met Peter Kanders de administratie van het bedrijf verzorgt, zag op een gegeven moment tegen de overname op. Tijdens de besprekingen kwam ze dan ook geheel onverwacht met het gezegde: “Ik ben tussen de rolluiken geboren en ik wil er dan ook tussen sterven”. Een ander aspect dat me pijn deed, was dat we het predicaat Bij Koninklijke Beschikking Hofleverancier - dat wij als enige in de branche hebben - kwijt zouden raken zodra we het bedrijf over zouden dragen. Uiteindelijk heb ik dus puur op emotionele gronden nee verkocht.’
Rationeel gezien was deze beoogde overname voor Bremen een prachtige financiële kans, maar uiteindelijk besloot hij puur op buikgevoel om het niet te doen. ‘Ik voel me eigenlijk nog veel te goed om de zaak over te dragen’, vertelt hij met een tevreden glimlach op zijn gezicht. ‘Ik werk nog steeds zestig tot zeventig uur per week en geniet met volle teugen van ons innovatieve bedrijf. Overal waar ik kom zie ik state-of-the-artoverkappingen hangen die van ons bedrijf afkomstig zijn en daar kan ik echt van genieten. In de horeca zijn we zonder meer marktleider op het gebied van terras- en andere overkappingen of schermen. Je vindt onze overkappingen van Torremolinos tot aan Terschelling, op bijna alle pleinen en markten in de Benelux en bij zeer veel horecagelegenheden. We hebben zelfs kortgeleden nog Soons made overkappingen van meer dan vierhonderd vierkante meter bij de oude verkeerstoren van Schiphol en bij De Rede in Dronten geïnstalleerd. Ook bij particulieren ligt er nog een grote markt voor zonneschermen die op maat moeten worden gemaakt. We hebben onder andere veel klanten met authentieke panden, die daar graag een passend scherm voor willen.’

Extra stoot adrenaline
De afgebroken onderhandelingen met de Belgische koper hebben het bedrijf uiteindelijk een positieve impuls gegeven. ‘Toen ik officieel vertelde dat de verkoop niet doorging, waren onze medewerkers opgelucht. Iedereen was gewoon heel blij dat we op dezelfde voet door kunnen gaan. Hierdoor is een extra stoot innovatiekracht in het bedrijf vrijgekomen. We hebben zodoende de ambitie ontwikkeld om, na België en Luxemburg, de komende jaren ook Duitsland te gaan veroveren. Onze producten slaan in dat buurland gewoonweg goed aan, omdat vrijwel geen enkele andere leverancier zulke complexe, grote schermen van a tot z kan realiseren.’
Om te acquireren gaat deze voormalige vertegenwoordiger - die zich opwerkte tot DGA - nog steeds heel graag zelf de snelweg op. ‘Ik vind sales nog steeds het allerleukste om te doen’, verklapt hij. ‘Ik rijd nog steeds zestigduizend kilometer per jaar. Als we ergens op een horecaplein een project hebben, ga ik daar vaak heen en bezoek ik meteen andere horecagelegenheden. Ik stap bijvoorbeeld gewoon een café in, geef een rondje en vertel uiteraard uitgebreid over mijn business. Een visitekaartje heb ik niet nodig, want ze vergeten me eigenlijk nooit… Die persoonlijke aanpak werkt nog steeds als een tierelier, want de gunfactor speelt in elke business een grote rol. Maar in de eerste plaats moet je wel een kwalitatief topproduct afleveren. Ze komen in het buitenland natuurlijk niet voor een eenvoudig zonneschermpje naar ons toe of omdat we zo’n aardige mensen zijn. Het gaat erom dat Soons Zonwering in staat is om gigantische zonweringen veilig en effectief op maat te maken én te installeren. Klanten waarderen het dat wij zelf een hypermoderne smederij hebben en echt alles - tot en met de installatie van een gegarandeerd windbestendige en veilige installatie - voor ze realiseren. Ik ben kortom ongelooflijk trots op dit bedrijf en onze vijfendertig betrokken medewerkers en superblij dat ik na lang wikken en wegen de juiste beslissing heb genomen.’

Resultaten

292 resultaten

Over Soons Zonwering

Soons Zonwering is een familiebedrijf dat is opgericht in 1896. Anno 2019 werken er vijfendertig fulltimemedewerkers. Het bedrijf is gespecialiseerd in zonwering en overkappingen voor huiseigenaren en horeca. Zeventig procent van de omzet wordt in Nederland gerealiseerd en dertig procent in België, Luxemburg en Duitsland. Voor elke beurs zijn er zonweringen op maat. Het bedrijf is marktleider op het gebied van zeer grote zonweringen en terrasoverkappingen in de horeca. Vooral het feit dat Soons Zonwering alle schermen op locatie in Maastricht met een moderne smederij en slimme technieken zelf produceert en bij de klant komt installeren, wordt gewaardeerd. Enorme draagkracht, grote windbestendigheid en hoge kwaliteit zorgen ervoor dat Soons Zonwering al 123 jaar succesvol is in zonwering. Het bedrijf blijft voortdurend innoveren en beschikt bijvoorbeeld over een in België (Gent) verkregen Baanbreker-oorkonde voor speciale schermen die trendsettend, vernieuwend en innovatief zijn. In het geval van calamiteiten zijn deze schermen namelijk geen obstakel voor bijvoorbeeld brandweer, ambulances of politie. Sinds kort kunnen klanten bij Soons Zonwering ook terecht voor overkappingen met daarin hun merknaam in ledlicht verwerkt. Of kom een keer langs en maak kennis met het vernieuwde dubbelassysteem en de elektrisch aangedreven omklapbare Maurilen. Allemaal innovaties die zijn ontwikkeld door het eigen engineerteam.

Meer informatie op www.soons-zonwering.nl.

Nummer 1 Leden Inlog

U kunt hieronder inloggen om deel te nemen aan onze lezersacties.