Kies een categorie
Zoeken binnen exclusief
terug naar overzicht

Alle categorieën

JEUGD OP ZOEK NAAR DE MENS ACHTER DE ZIEKE

JEUGD OP ZOEK NAAR DE MENS ACHTER DE ZIEKE

Dante Mulder en rechts Eva Visbach vormen de huidige directie van MAP.

Vernieuwing in onze samenleving, zo leert de geschiedenis, ontspruit vaak aan het brein van studenten. Ze zien vaak als eerste kansen voor een vernieuwende aanpak. Daar was bij de oprichting van Mens Achter de Patiënt, afgekort als MAP, geen revolte of studentenopstand voor nodig. Oprichters Sjim Romme, student gezondheidswetenschappen, en Matthijs Bosveld, student geneeskunde, voelden in hun opleiding dit gemis. ‘Er was veel aandacht voor het medisch-theoretische, maar weinig aandacht voor het menselijke aspect en de impact die ziekte kan hebben op de patiënt.’ De naamgeving Mens Achter de Patiënt vinden ze eigenlijk voor zich spreken.
‘We willen het menselijke aspect in de zorg naar boven halen.’

Door Jos Benders, arts-redacteur

Wat is er mis in de gezondheidszorg dat het bestaan van MAP noodzakelijk maakt?
‘Behalve die aandacht voor het menselijke aspect en de invloed die ziekte kan hebben, bemerkten we dat studenten van de verschillende studies en onderwijsinstellingen elkaar tijdens de opleiding vaak helemaal nooit tegenkomen. Ook daar wilde MAP iets in betekenen, want dat maakt het samenwerken in hun latere leven alleen maar makkelijker.’

Hoe verklaren jullie dat het initiatief niet werd genomen door opleidings- of zorginstellingen maar vanuit studenten?
‘Zoals al eerder benoemd, is ons initiatief ontstaan vanuit een gemis in de opleiding. Ik denk dat wij studenten dat op tijd door hebben gehad. Onderwijsinstellingen op hun beurt oordeelden dat het best lastig is om echte patiënten te vinden en daarmee het contact te onderhouden. Dat is iets dat wij nu als stichting doen en waar zij onze diensten voor kunnen inhuren.’

Hoe gaat jullie dagdagelijkse inbreng in z’n werk?
‘We hebben eigenlijk verschillende pijlers waar we ons op richten. Zo brengen we de toekomstige zorgprofessionals in contact met onze ervaringsdelers. Dat zijn patiënten, mensen die ervaring hebben met zorg, ziekte en welzijn, zodat de - toekomstige - zorgprofessionals van hen kunnen leren wat de impact is van ziekte. Hoewel we het in eerste instantie niet per se in gedachten hadden, zijn we erachter gekomen dat deelname aan onze onderwijsmodule voor de ervaringsdelers ook de nodige voordelen heeft. Het vergroot hun inzicht in het eigen ziekteproces. Tevens ervaren ze een stukje zingeving, ze kunnen namelijk bijdragen aan de betere zorg van morgen. Plus het vergroot hun kijk op de mens achter de zorgprofessional. Onder elkaar ervaren ze lotgenotencontact.’

Dus ook patiënten hebben baat bij jullie aanpak?
‘Toen ons initiatief eenmaal draaide, zijn we ons ook sterk gaan richten op het welzijn van patiënten en zijn we gestart met een healing community. Hierin hebben we zorgverzekeraar CZ als samenwerkingspartner gevonden, waardoor we ons sterker kunnen profileren. We zijn gestart met het oprichten van een MAP-academie, waarin we de ervaringsdelers handvatten bieden om op zo’n manier boven hun ziekte uit te stijgen, dat ze deze ervaringen op een constructieve manier kunnen inzetten bij de zorginstellingen waar ze worden behandeld. Die cursus duurt drie tot twaalf weken. Na afloop zijn ze goed in staat als het ware zelf een stukje mensgerichtheid los te maken bij hun behandelaars. Noem het mondiger zijn, maar dan op een fluwelen manier.’

Hoe is de reactie van zorgprofessionals?
‘Ze zien doorgaans heus wel het belang van een mensgerichte benadering, maar juist het contact met de ervaringsdelers laat hen weer inzien hoe belangrijk het menselijke aspect is. Zelfs kleine gebaren of vragen kunnen een patiënt een prettig gevoel geven. Mensgericht zijn hoeft zeker niet altijd meer tijd te kosten.’

Hoe luiden de cijfers (niet financieel)?
‘We hebben nu 350 ervaringsdelers, en dit jaar doen er 1200 studenten mee aan onze onderwijsmodule. Universitaire studenten doen mee in het eerste jaar van de studie; ze doen dat facultatief. Voor de meeste opleidingen in het zorg- en welzijnsdomein op hbo- en mbo-instellingen is deelname verplicht en zien we studenten van het tweede en derde studiejaar.’

Wat hebben de eerste jaren jullie geleerd?
‘Het realiseren van mensgerichtere zorg gaat met kleine stapjes. Verder is gebleken dat je het realiseren van mensgerichte zorg niet alleen aankan. We hebben gemerkt dat veel mensen zich graag willen inzetten voor ons gedachtegoed. Hierdoor hebben we inmiddels een ontzettend breed en groot netwerk opgebouwd. Hier valt ontzettend veel kennis en deskundigheid te halen.’

Wat viel tegen?
‘We zijn volledig afhankelijk van de onderwijsinstellingen die ons product afnemen. We merken dat het lastig blijft onze interprofessionele aanpak vast in het curriculum te implementeren, waardoor dat voor wat onzekerheid kan zorgen. Daarentegen zijn er ook instellingen die werkelijk enthousiast zijn en onze inbreng als een toevoeging zien op de reguliere studie.’

Wat zou je nog graag kwijt willen?
‘We merken dat iedereen binnen MAP met veel warmte en enthousiasme deelneemt, waardoor het een heel prettige sfeer is om met elkaar te werken. Het is een superfijn team. Je merkt dat de ervaringsdelers heel graag willen helpen en het geeft enorm veel energie om hieraan te kunnen bijdragen.’

MAP is intussen vertegenwoordigd in Maastricht, Heerlen, Eindhoven, Breda en Vlissingen en is ook in België actief in Genk, Hasselt en Antwerpen.

MAP in Limburg is gevestigd in Maastricht. Postadres: Dorpstraat 106, 6227 BR Maastricht.

Voor informatie over de cursussen of aanmelden als ervaringsdeler, mail naar info@mensachterdepatient.nl of kijk op de website www.mensachterdepatient.nl.

Map

Resultaten

373 resultaten

Nummer 1 Leden Inlog

U kunt hieronder inloggen om deel te nemen aan onze lezersacties.