Kies een categorie
Zoeken binnen exclusief
terug naar overzicht

Alle categorieën

Jaguar F-Pace versus Range Rover Evoque
  • Jaguar F-Pace versus Range Rover Evoque
  • Jaguar F-Pace versus Range Rover Evoque
  • Jaguar F-Pace versus Range Rover Evoque
  • Jaguar F-Pace versus Range Rover Evoque
  • Jaguar F-Pace versus Range Rover Evoque
  • Jaguar F-Pace versus Range Rover Evoque
  • Jaguar F-Pace versus Range Rover Evoque
  • Jaguar F-Pace versus Range Rover Evoque

Jaguar F-Pace versus Range Rover Evoque

Nummer 1 Autotest

Een bijzondere autotest deze keer: onze testrijder Phil Bastiaans vergelijkt de Jaguar F-Pace en de Range Rover Evoque met elkaar. In een vergelijkend warenonderzoek testen we beide SUV’s uit het hogere segment op de onderdelen interieur, exterieur, rijgedrag, wegligging, motorprestaties en algehele indruk, gevolgd door een eindoordeel. We kunnen alvast verklappen dat je met beide krachtpatsers prima uit de voeten kan op alle mogelijke terreinen. Met name voor de sportieve SUV-rijder zijn beide auto’s aantrekkelijke opties.

Interieur en exterieur
‘Beide auto’s zien er natuurlijk fantastisch uit, zowel van binnen als van buiten. Toch zijn er wel enkele verschillen aan te geven. De Jaguar F-Pace is wat meer een opvallende verschijning. Het is de eerste SUV van Jaguar en je kunt zien dat de Britse designers erg hun best hebben gedaan op hun nieuwste paradepaardje. Qua uiterlijk vertoont de Jag enige gelijkenis met de Porsche Cayenne en de BMW X6. Opvallend is de positionering in de markt, zowel in afmeting als in de motorenkeuze. Net iets compacter dan de Cayenne, ruimer dan de Porsche Macan en in motorengamma overlappend tussen de Macan en de Cayenne. Het is dan ook geen toeval dat dit twee concurrenten van de F-Pace zijn. De Jaguar F-Pace oogt eigentijds, heeft een mooi afgewerkt interieur en is ruim bemeten. Het interieur van de Range Rover Evoque oogt wat soberder maar is wel functioneel. Het ontwerp vind ik enigszins gedateerd aandoen en is duidelijk hoekiger. Deze SUV heeft wel dat typische klassieke Landrover-design. Het design is dan ook heel herkenbaar.’

Rijgedrag en wegligging
‘De Jaguar F-Pace is een genot om in te rijden. De wegligging is uitstekend en met de vierwielaandrijving rijdt de auto uiterst comfortabel, ook op minder goed wegdek. De sportief aangelegde rijder zal zich als een vis in het water voelen in deze SUV. De Range Rover Evoque vind ik wat minder comfortabel dan de Jaguar. Hij is enigszins gevoelig voor oneffenheden in het wegdek. Het rijgedrag van de Evoque is zonder meer prima te noemen. Hij lijkt wat dat betreft meer op een jeep dan de Jaguar. Beide auto’s hebben een achtversnellingsautomaat. Bij de Evoque is daar nog een extra versnelling aan toegevoegd. In de extra één kun je met gemak de steilste hellingen beklimmen, ook als het om moeilijk begaanbaar terrein gaat.’

Motorprestaties
‘De Jaguar F-Pace waarin ik reed, was uitgerust met een 2.0 liter dieselmotor. Met zijn 180 pk en 430 Nm ruim voldoende, vooral omdat de achttrapsautomaat het koppel perfect benut. Al bij lage toerentallen schakelt de automaat snel en ongemerkt op. Dat resulteert in een fluisterzacht motorgeluid dat je nauwelijks hoort. In de sportstand maakt de motor duidelijk meer toeren en dus ook wat meer decibels. Voor de sportieve rijder die de grenzen van zijn vermogen wil opzoeken, zeker een aanrader. De Range Rover Evoque is uitgerust met een 2.0 liter motor met een vermogen van 150 pk. Wellicht door het mindere vermogen is deze motor ook wat minder geruisloos dan de Jaguar F-Pace. Overigens zonder dat het storend wordt. Beide motoren zijn natuurlijk ontworpen om op all terrains ingezet te worden. Daar zijn beide krachtbronnen dan ook zeer geschikt voor.’

Algehele indruk en eindoordeel
‘Met de F-Pace mikt Jaguar duidelijk op een wat jongere doelgroep. Op maat gesneden voor de succesvolle veertiger, die er met vrouw en kinderen in het weekend graag op uit wil trekken in de great outdoors. Het is een erg geslaagde SUV, qua rijgedrag en wegligging zijn er geen concessies gedaan. Dat heeft geresulteerd in een uiterst comfortabele SUV, waarbij duidelijk de nadruk ligt op Sports. Het InControl-multimediasysteem accentueert nog eens het geavanceerde karakter van de eerste Jaguar-SUV ooit. De 10,2 inch grote touchscreen InControl Touch Pro is een genot om te bedienen. Helemaal passend bij de high-end uitrusting van het statige Britse topmerk. Maar ook de Range Rover Evoque van Landrover is een schot in de roos. Behalve voor de sportieve families is hij ook geschikt voor bijvoorbeeld jagers, aannemers en veeartsen en is het een uiterst functionele SUV voor dagelijks gebruik. Als ik dan toch moet kiezen tussen deze beide krachtpatsers, dan zou ik gaan voor de Jaguar F-Pace. De SUV’s van Porsche, BMW, Audi en Volvo hebben er twee geduchte concurrenten in het hogere segment bij.’

Met dank aan Demandt Jaguar Land Rover Service Dealer in Beek voor het beschikbaar stellen van de testauto’s.

Resultaten

278 resultaten

Jaguar F-Pace Prestige

Motor: viercilinder turbodiesel 2000 cc
Vermogen: 180 pk
Maximum koppel: 430 Nm
Aandrijving: vierwielaandrijving
Transmissie: automaat achttraps
Topsnelheid: 208 kilometer per uur
Gewicht: 1775 kilogram
Acceleratie: van 0 tot 100 kilometer per uur in 8,7 seconden
Gemiddeld verbruik: 5,3 liter per honderd kilometer
CO2-uitstoot: 139 gram per kilometer
Energielabel: C
Vanafprijs: € 56.990,00

Range Rover Evoque 2.0 TD4

Motor: 2.0 liter diesel
Vermogen: 150 pk
Maximum koppel: 380 Nm/1750
Aandrijving: vierwielaandrijving
Transmissie: automaat negentraps
Topsnelheid: 180 kilometer per uur
Gewicht: 1665 kilogram
Acceleratie: van 0 tot 100 kilometer per uur in 10,0 seconden
Gemiddeld verbruik: 5,1 liter per 100 kilometer
CO2-uitstoot: 134 gram per kilometer
Energielabel: E
Vanafprijs: € 45.570,00
Prijs testauto: € 65.950,00
Prijs testauto: € 79.900,00

Nummer 1 Leden Inlog

U kunt hieronder inloggen om deel te nemen aan onze lezersacties.