Kies een categorie
Zoeken binnen exclusief
terug naar overzicht

Alle categorieën

‘Ik leer van kinderen om open te staan, zo groei ik elke keer weer’
  • ‘Ik leer van kinderen om open te staan, zo groei ik elke keer weer’
  • ‘Ik leer van kinderen om open te staan, zo groei ik elke keer weer’

‘Ik leer van kinderen om open te staan, zo groei ik elke keer weer’

Daisy Mertens, Leraar van het Jaar 2016 en toptienfinalist Global Teacher Prize 2019

Daisy Mertens (31) uit Venray is een gedreven en enthousiaste leerkracht op basisschool De Vuurvogel in Helmond. ‘Ik heb een vak geleerd dat ertoe doet en mijn eigen manier van lesgeven gevonden. Ik werk vanuit een persoonlijke visie en op basis van theorie, zo kan ik altijd verantwoorden waarom ik iets doe. Door zelfvertrouwen te geven aan de kinderen, krijg ik vertrouwen terug. Kinderen zijn onbevangen en onbevooroordeeld. Ze durven ook echt die verbondenheid aan te gaan. Ik leer van hen om open te kijken en open te staan. Dat vind ik mooi.’

Door Petra Lejeune | Fotografie Paul Rous

Daisy Mertens ging naar de pabo om de eenvoudige reden dat ze kinderen heel leuk vindt en er graag mee werkt. ‘Als leerkracht heb je zo veel invloed op een kind. Ik vind dit het belangrijkste beroep dat er bestaat, vooral ook op de lange termijn gezien. Wat je zegt of doet maakt een kind en dat vind ik bijzonder en waardevol. Ik ben trots op mijn vak en wil dat ook uitdragen. We dragen kennis over en leren kinderen te leren. Maar het is veel meer dan dat. We dragen als leerkracht bij aan de ontwikkeling van een kind. Kinderen zijn van nature nieuwsgierig, het is dan zo mooi als je die vlam voor leren kunt ontsteken. Dat je een kind van binnenuit kunt motiveren en daarbij het effect kunt laten zien voor de toekomst. Het gaat om loslaten en vertrouwen. Ik zeg wel eens: houd een kind niet aan een touwtje, nee, aan een elastiek. Zorg voor kaders, voor vrijheid in gebondenheid. Als leerkracht kies ik er bewust voor om naast de kinderen te staan en zo onderdeel te worden van de groep. Ik stel me als een soort coach op en dat voelen kinderen ook. Als wij de regels voor ze bepalen, dan gaan ze het bij voorbaat al niet doen. Door samen het gesprek aan te gaan krijg je veel meer voor elkaar.’

High five!
Vanuit het kind de dialoog aangaan. Samen met prinses Laurentien, die naast kinderboeken ook diverse projecten op haar naam heeft staan op het gebied van laaggeletterdheid en leesbevordering, werkt Daisy één dag in de week aan dit principe. ‘Onder de vlag van Number 5 Foundation willen we kinderen meer betrekken bij onderwijs. Kinderen gaan aan de slag met vragen als: Hoe kunnen we ervoor zorgen dat iedereen zich veilig voelt op school? Of: Hoe maken we de lessen leuker? Zo hoor je vanuit het kind wat een leerkracht nodig heeft om zich te ontwikkelen. We willen niet dat er indirect voor een kind wordt beslist, we horen graag van de kinderen zelf hoe zij erover denken. Kids komen vaak met de leukste oplossingen. Die vervolgens ook sneller en gemakkelijker door te voeren zijn omdat het precies past bij hun denkwijze. We draaien een pilot op zeven scholen met één kartrekker per school. Ik geloof er echt in dat wanneer je samen met het kind optrekt en hem of haar ook echt verantwoordelijkheden geeft, dat je verder komt. Met een open blik kijken, met het kind en de mensen eromheen: de ouders en het team van collega’s. Wat werkt er voor dat kind persoonlijk? We zijn snel geneigd om voor de ander te denken. Openheid en samen op zoek gaan naar de beste werkwijze voor iemand persoonlijk werkt veel beter.’

Leraar van het Jaar
In 2016 werd Daisy Mertens door een collega en drie leerlingen voorgedragen voor de verkiezing Leraar van het Jaar. Uit achthonderd aanmeldingen werden veertig kandidaten genomineerd, waaronder Daisy. ‘Ik gaf dat jaar les aan groep 7 van BBS De Vuurvogel in Helmond. Zo’n eer en compliment om voorgedragen te worden en dan uiteindelijk bij de finalisten te horen. Met twee collega’s mocht ik strijden voor deze felbegeerde titel voor het primair onderwijs. Een ontzettend leerzaam traject. Het juryrapport vertelt dat ik kinderen kritisch laat nadenken. Wat denk je zelf?, vraag ik vaak aan de kinderen. Daarnaast geef ik ook heel open aan: Hoe kan ik je helpen? En: Wat heb je van me nodig? Ik laat ze zelf dingen evalueren, beoordelen of ze hun doel gehaald hebben. Daar leren ze het meeste van en zo weten ze gericht waar ze nog aan moeten werken. Ik vind de verbondenheid in de groep belangrijk. De sociokring werkt fijn: wat ging goed, wat kan beter? Zo leren ze elkaar aanspreken op dingen.
Ontzettend mooi om te horen dat deze manier van lesgeven wordt gewaardeerd en dat ik met deze bijzondere titel naar huis mocht gaan.’

Global Teacher Prize
‘Ik ben vrij ambitieus. Na de pabo heb ik nog een master Leren en Innoveren gedaan. Vanuit deze masteropleiding werd ik genomineerd voor de Global Teacher Prize 2019, waarna ik bij de top vijftig van finalisten terechtkwam en vervolgens naast collega’s van over de hele wereld in de top tien eindigde. Ik mocht naar Dubai afreizen voor het jaarlijkse congres en gaf een masterclass over de kracht van feedback. Daar komen politici, beleidsmakers en leerkrachten praten over het onderwijs wereldwijd. Ik heb geleerd dat we wel wat trotser mogen zijn op ons onderwijssysteem in Nederland. We hebben vrijheid van onderwijs, dat is uniek. Je hebt ruim keuze in passend onderwijs in je eigen buurt en kunt in Nederland zelf een school beginnen. Ook ongelijkheid tussen privé- en publieke scholen kennen we niet. Als ambassadeur wil ik mijn trots voor het vak uitdragen, een impuls geven aan verandering in het onderwijs en laten zien hoe prachtig ons vak is.’

Resultaten

294 resultaten

Nummer 1 Account Aanmaken

U kunt een acccount aanvragen met behulp van uw naam en e-mail adres. Na het aanvragen ontvangt u een bevestigingslink om uw wachtwoord in te stellen.