Gilde biedt meerwaarde in maatwerk door Nederlandse taalklas voor Meander
Bij zorgorganisatie MeanderGroep was het feest afgelopen zomer. Elf medewerkers die werken als huishoudelijke hulp sloten met succes een intensieve taalklas Nederlands af, aangevuld met basiszorgtechnieken. Het traject was een samenwerking met Gilde Bedrijfsopleidingen. Die samenwerking smaakt naar meer; binnenkort start er een nieuwe groep deelnemers aan de taalklas. ‘Dit is een voorbeeld van out of the box denken’, zegt Karin Kleinen van Gilde.
Door TOM JANSSEN | Fotografie PAUL ROUS
Het doel van de taalklas is om anderstaligen die als huishoudelijke hulp werken de kans te bieden de Nederlandse taal te verbeteren. Én om hen zo kennis te laten maken met ander werk in de sector zorg en welzijn. Hierdoor kunnen ze hun opleidingsmogelijkheden vergroten en krijgt Meander er mogelijk nieuwe zorgkrachten bij. In de laatste weken van het traject lopen de deelnemers dan ook mee binnen de muren van een zorginstelling van Meander. De taallessen worden op locatie gegeven door docenten van Gilde. ‘De vraag voor deze taallessen is vanuit Meander zelf gekomen’, vertelt Karin Kleinen, coördinator BBL & Maatwerk bij Gilde Bedrijfsopleidingen. ‘Ze hebben veel anderstaligen in dienst, vooral als huishoudelijke hulp. Omdat er sprake is van krapte in de tak zorg en welzijn, ontstond bij Meander de vraag: kunnen we mensen die al bij ons werken niet laten proeven aan de zorg, in combinatie met het beter leren van de Nederlandse taal? Zodat ze wellicht daarna kunnen doorstromen naar een mbo-niveau 2-zorgopleiding, waarna ze ook in de zorg aan de slag kunnen.’
Groei en ontwikkeling
Met die vraag was Meander bij Gilde aan het goede adres. De bedrijfsopleidingen van het regionaal opleidingscentrum (roc) bieden maatwerk aan werkgevers met specifieke vragen en behoeften. ‘Werkgevers, ook in andere sectoren dan Meander, zitten met uitdagingen waar wij bij kunnen helpen’, legt Robin Wolter uit. Zij is opleidingsadviseur bij Gilde Bedrijfsopleidingen. ‘Dan gaan we met een organisatie in gesprek, inventariseren waar de behoeften precies liggen en hoe we dat kunnen waarmaken door middel van een plan van aanpak.’
Gaandeweg de gesprekken met Meander kwam er, naast de anderstaligheid en de krapte in de zorg, nog een andere behoefte bovendrijven: persoonlijke groei en ontwikkeling.‘Dat is eigenlijk nog wel het mooiste’, vertelt Robin enthousiast. ‘De deelnemers hadden uiteenlopende achtergronden, kwamen uit diverse landen. Hoe kun je hun het gevoel geven dat ze zichzelf kunnen ontwikkelen? Taal kan daarbij enorm helpen. De deelnemers leren namelijk niet alleen de Nederlandse vaktaal die hoort bij de zorg, maar kunnen nu ook veel makkelijker communiceren bij klanten bij wie ze over de vloer komen. En wat te denken van eventuele taalbarrières in het dagelijks leven?’
Meerwaarde in maatwerk
Want dat is wat Gilde Bedrijfsopleidingen drijft: het investeren in mensen. ‘Zeker nu werkgevers met nieuwe doelgroepen werken, moet je goed kijken waar het potentieel van deze mensen ligt’, vindt Marieke Graat. Zij is net als Robin opleidingsadviseur bij Gilde Bedrijfsopleidingen. ‘Dat anderstalige medewerkers in de huishoudelijke hulp ook waardevol kunnen zijn voor de zorg, is niet een gedachte die meteen voor de hand ligt. Door de inzet van de taalles begin je klein, maar zet je vervolgens grote stappen op het gebied van persoonlijke groei. En dat vertaalt zich in het geval van Meander in vijf tot zes mensen die zijn doorgestroomd naar een vervolgopleiding. Dan zie je direct de meerwaarde van zo’n traject.’
Een dergelijke benadering van uitdagingen van een werkgever vergt ook iets van een onderwijsinstelling als Gilde. In elk geval is een flexibele en creatieve houding een vereiste. ‘Allereerst gaat het erom dat je werkgevers hebt die betrokken zijn. Samen zorg je ervoor dat kwaliteit vooropstaat, hoe vernieuwend een oplossing ook is’, legt Robin Wolter uit. ‘Daarnaast is het essentieel dat je als opleider een open blik hebt. In principe is alles mogelijk. Als we een vraag vanuit een organisatie krijgen voorgelegd, denken we altijd na over de vraag: hoe zouden we dit kunnen inrichten? Wat kunnen wij bieden? Wat wij doen is altijd maatwerk; volledig toegesneden op wat werkgever én werknemer nodig hebben.’
Karin Kleinen vult haar collega aan: ‘En dat maatwerk is steeds meer een kwestie van out of the box denken, met als doel de juiste mensen op de juiste plek te krijgen. Trajecten zoals deze, met in dit geval een combinatie tussen taallessen en een kennismaking met de zorg, leiden uiteindelijk ertoe dat je mensen enthousiast weet te krijgen om een stap te zetten in een nieuwe richting. En ook in andere sectoren dan de zorg spelen we met Gilde Bedrijfsopleidingen echt een rol als het gaat om het helpen van werkgevers. Daar ben ik heel trots op.’
Passie en gedrevenheid
Waar het Gilde-team ook blij van werd, is het grote enthousiasme dat de deelnemers aan de taallessen bij Meander lieten zien. ‘Iedere kandidaat gaf na afloop aan dat ze zich zó gewaardeerd hebben gevoeld’, vertelt Karin. ‘Iedereen gaf aan enorm gegroeid te zijn, ook al hebben niet alle deelnemers besloten om verder de zorg in te gaan. Die zelfverzekerdheid over de eigen persoonlijke ontwikkeling is hartstikke belangrijk. Bovendien heerste er een intense saamhorigheid in die eerste groep kandidaten. Dat is zeker ook de verdienste van de twee docenten, Dorine Teeken en Daniëlle Wagemans.’
Het is deze gedrevenheid die doordruppelt tot op alle facetten van de samenwerking tussen Gilde Bedrijfsopleidingen en Meander. ‘Er komt zo veel samen: het gezamenlijk vinden van creatieve, vernieuwende oplossingen voor een vraagstuk, uiteraard passie voor de zorgsector en - uiteindelijk - de enorme motivatie en leergierigheid die de deelnemers aan de dag legden’, somt Robin Wolter op. Karin Kleinen knikt vol overtuiging. ‘En als ik dan ook nog eens hoor dat die eerste lichting deelnemers een echte vriendengroep is geworden; ja, daar gaat mijn hart toch wel van open.’