Kies een categorie
Zoeken binnen exclusief
terug naar overzicht

Alle categorieën

‘Een topper in zijn prijsklasse’
  • ‘Een topper in zijn prijsklasse’
  • ‘Een topper in zijn prijsklasse’
  • ‘Een topper in zijn prijsklasse’
  • ‘Een topper in zijn prijsklasse’
  • ‘Een topper in zijn prijsklasse’
  • ‘Een topper in zijn prijsklasse’
  • ‘Een topper in zijn prijsklasse’
  • ‘Een topper in zijn prijsklasse’
  • ‘Een topper in zijn prijsklasse’
  • ‘Een topper in zijn prijsklasse’

‘Een topper in zijn prijsklasse’

Phil Bastiaans testte voor Nummer 1 de nieuwe Jaguar XF

Phil Bastiaans, meervoudig Nederlands en Europees Tourwagenkampioen, autocoureur en ondernemer in de eventbusiness, zal met ingang van deze editie van Nummer 1 elke maand een auto onder de aandacht brengen. De eerste testrit betreft de nieuwe Jaguar XF en wel de 2.0 dieselversie. Hieronder zijn bevindingen.

Het eerbiedwaardige Britse automerk Jaguar heeft de XF een grondige facelift gegeven. De XF heeft niet alleen een nieuw uiterlijk - onder andere neus en achterzijde - gekregen, maar ook een nieuw onderstel en dito motor, terwijl de carrosserie geheel vervaardigd is van aluminium. Daardoor is de nieuwe XF 190 kilo lichter dan zijn voorganger en 28 procent torsiestijver. Om met de motor te beginnen: de auto waarin ik heb gereden, beschikt over een soepele turbodieselmotor. Hij heeft een hoog koppel, al vanaf een laag toerental. Dat betekent dat de motor over een erg goede trekkracht beschikt. Om vlot en soepel te rijden in deze sedan, hoef je dus niet in een hoog toerental terecht te komen. De pittige dieselmotor beschikt over 163 pk. Dat is voldoende voor een auto met een gewicht van 1555 kg. Bij groen licht trekt hij keurig op, maar het is uiteraard geen racemonster.’

autotest1

Prima wegligging
‘De Jaguar XF beschikt over een superfijne 8-traps automaattransmissie die erg soepel schakelt. Je kunt er heel makkelijk mee accelereren. De motor heeft genoeg vermogen om in een soepele beweging in te halen. Het is een prettige auto om in te rijden. Voor een auto die meer dan vijftienhonderd kilogram weegt, rijdt hij heel lichtvoetig. Hij heeft elektrische stuurbekrachtiging, waardoor de besturing niet alleen heel soepel is maar ook erg direct. Het DSC-systeem - Dynamic Stability Control - zorgt ervoor dat de Jaguar XF altijd stabiel is, geen last heeft van onderstuur en niet snel zal uitbreken. Ook heeft hij een antiblokkeersysteem voor de wielen, EDC.’

Luxe afwerking
‘Zoals je van een topmerk als Jaguar gewend bent, is de afwerking van de auto luxe. De stoelen van onze testauto hebben mooie lederen bekleding. De auto is heel degelijk en strak afgewerkt. Geen tierlantijntjes, maar met de nadruk op functioneel. Het aluminium dashboard is overzichtelijk en voorzien van mooie snufjes. Het hart van de bediening vormt een multifunctioneel touchscreen, dat onder meer gebruikt kan worden als navigatiesysteem, radio/USB/aux-aansluiting en automatisch gescheiden aircosysteem. Het stuur kan in hoogte worden ingesteld, maar ook flexibel; verder van je af of meer naar je toe. De stoelen zijn elektrisch bedienbaar. De beenruimte achterin is ruim voldoende, zoals je van een sedan van deze afmetingen mag verwachten. Het 540 liter grote bagageruim biedt voldoende opbergruimte. De aluminium carrosserie is licht en sterk. De Jaguar XF is ingedeeld in de hoogste veiligheidscategorie met een score van maar liefst vijf sterren.’

Eindoordeel
‘De Jaguar XF is in zijn prijsklasse een auto die ik meteen zou kopen. Je rijdt voor een redelijke prijs een heel complete Jaguar, een uiterst luxe sedan met een fraaie uitstraling en kwalitatief absoluut top. De dieselversie is vooral voor zakelijke rijders een aantrekkelijke optie.’

Met dank aan Jaguar Demandt voor het beschikbaar stellen van de testauto.

Resultaten

238 resultaten

Nummer 1 Leden Inlog

U kunt hieronder inloggen om deel te nemen aan onze lezersacties.