Kies een categorie
Zoeken binnen exclusief
terug naar overzicht

Alle categorieën

‘Door dialoog en samenwerking de mobiliteitsknoop ontwarren’

‘Door dialoog en samenwerking de mobiliteitsknoop ontwarren’

Minister van Mobiliteit Lydia Peeters

De naam Lydia Peeters (Open Vld) uit Dilsen-Stokkem wordt vaak gelinkt aan de sneltram. Maar er is meer. Verantwoordelijk voor Openbare Werken en Mobiliteit zet ze in op veilige fietsinfrastructuur en zorgt ze voor toegankelijke bus- en tramhaltes. De bekende politica is sinds 2009 Vlaams Parlementslid en twee jaren Vlaams minister. Daarnaast is Peeters ook titelvoerend burgemeester in Dilsen-Stokkem. Onlangs huldigde ze het eerste Hoppinpunt in Maasmechelen en ook haar plan Mobiliteit Innovatief Aanpakken (MIA) vormt in Belgisch-Limburg een proefproject.

Door Jempi Welkenhuyzen | Fotografie Luc Daelemans

'MIA wil de verkeersonveilige situaties aanpakken in de provincie. We gaan de zwarte punten wegwerken door komaf te maken met een overvloed aan regels, tijdrovende procedures wat betreft infrastructuur, enzovoort. Komen tot een vlot, veilig en duurzaam verkeer voor alle weggebruikers. Hierbij inzetten op een mental én modal shift van de vrachtwagens naar alternatieve vervoersmiddelen, een betere verkeersdoorstroming en ontsluiting, kwaliteitsvolle en duurzame infrastructuur en veiligheid als topprioriteit. Het project loopt onder andere samen met de Universiteit Hasselt, de Hogeschool PXL en de Confederatie Bouw. Daarbij wil ik vanuit mijn lokale ervaring ervoor zorgen dat alle partijen echt worden gehoord. Want enkel door dialoog en door samen te werken, zal de mobiliteitsknoop kunnen worden ontward. We gaan ook inzetten op trajectcontroles. En inderdaad, we hebben een eerste Hoppinpunt geopend in Maasmechelen, vlak bij het gemeentehuis. Dat is een vervoersknooppunt met parkeergelegenheid voor auto’s en fietsen. Je kunt er overstappen op andere vervoersmogelijkheden zoals de trein, de bus, een deelfiets, waardoor reizigers met het geschikte vervoermiddel hun verplaatsing kunnen maken.’

Als minister van Mobiliteit heeft u nog andere katten te geselen. Vroeger had men om de zevenhonderd meter een bushalte en elk uur tot twee uur passeerde er een bus. Dat heeft u veranderd. U gaat voor combimobiliteit.
‘Het was een duur en niet-performant systeem. In dunbevolkte gebieden reden veel lege bussen, in drukke steden zaten ze overvol. Vervoersmaatschappij De Lijn stemt nu via het vervoersmodel basisbereikbaarheid het aanbod beter af op de vraag van de reiziger, waarbij makkelijk kan worden overgestapt van het openbaar vervoer op deelsystemen als fietsen, steps, taxi’s, auto delen of buurtbusjes. Het wordt vervoer op maat. Hiervoor gaan we werken met zogenaamde mobipunten. Initieel waren er wel wat problemen, maar die zijn opgelost, waardoor alle gemeenten in onze provincie achter de nieuwe aanpak staan. Daarbij gaan we inzetten op meer verkeersveiligheid, aangepaste en goede fietsinfrastructuur en duurzaamheid, zeker wat betreft woon-, school- en werkverkeer.’

U bent titelvoerend burgemeester van Dilsen-Stokkem waar u al bijna twintig jaar de gemeente bestuurt. De dagelijkse leiding ligt nu bij collega Sofie Vandeweerd. Een win-winsituatie?
‘Zeer zeker. Ik ben als voorzitter van de gemeenteraad nog steeds betrokken en volg de dossiers mee op. Van de basis tot in Brussel. We werken in Dilsen-Stokkem rond diverse prioriteiten: denk aan fietsinfrastructuur, naast veilige schoolomgevingen en -routes. Ook het toerisme is belangrijk als economisch gegeven in onze gemeente. Denk aan toeristische trekkers als het Nationaal Park Hoge Kempen met Terhills Resort, Cablepark en Elaisa Energetic Wellness. Uniek voor het Maasland en ver daarbuiten. We gaan inzetten op het Maaspark Negenoord, De Wissen en we willen kunst in open ruimte brengen van Kinrooi tot Lanaken, naar analogie met Haspengouw. In het kader van de Grensmaas heb ik goed contact met Rijkswaterstaat, op lokaal vlak met onze overburen in Grevenbicht en Stein. De veerponten zorgen voor een vlotte verbinding. Ideaal voor een grensoverschrijdende wandel- of fietstocht.’

U staat bekend als een volkse, hardwerkende politica die zich vastbijt in dossiers. Dat vraagt tijd en inzet. U bent partner van Jan en mama van Stefanie. Hoe houdt u alle ballen in de lucht en blijft u toch ook goed voor uzelf zorgen?
‘Prioriteiten stellen, goochelen met de agenda’s. Maar wanneer je iets met passie doet, valt dat reuze mee. Stefanie is intussen zestien en al zeer zelfstandig. Jan werkt momenteel veel van huis uit. Tussendoor sturen we continu berichtjes. We krijgen het best beredderd. En in het weekend maken we echt tijd voor elkaar. Dan is het qualitytime. Ik ben doorgaans een culinaire genieter, maar door corona bleef dat lange tijd beperkt tot takeaway. Nu kan het gelukkig weer. Ook wat betreft de kapper. Blij dat ik een makkelijk krullenkapsel heb. Handig als we fietsen of wandelen gaan.’

Resultaten

75 resultaten

Nummer 1 Leden Inlog

U kunt hieronder inloggen om deel te nemen aan onze lezersacties.

E-mail adres  
Wachtwoord  

Wachtwoord vergeten?
Maak een nummer1 account aan