Kies een categorie
Zoeken binnen exclusief
terug naar overzicht

Alle categorieën

De Stelvio gaat geen berg te hoog
  • De Stelvio gaat geen berg te hoog
  • De Stelvio gaat geen berg te hoog
  • De Stelvio gaat geen berg te hoog
  • De Stelvio gaat geen berg te hoog
  • De Stelvio gaat geen berg te hoog
  • De Stelvio gaat geen berg te hoog

De Stelvio gaat geen berg te hoog

Alfa Romeo Stelvio 2.0T AT 280 PK First Edition AWD

Verraste Alfa Romeo vorig jaar al positief met de gloednieuwe Giulia, nu komt het illustere Italiaanse automerk met zijn eerste SUV ever, op hetzelfde platform als de Giulia. Alfa is dus aan een heus marktoffensief begonnen en heeft een paar sterke troeven in handen. Voor de Italianen valt er veel te winnen in deze categorie, die vooral in trek is bij gezinnen met kinderen en de meer sportief ingestelde rijder. Alfa Romeo heeft de markt van de SUV’s dus ontdekt. Niet vreemd, wanneer men bedenkt dat tegenwoordig één op de vier auto’s in Europa een SUV is. Onze testrijder Phil Bastiaans voelde de Stelvio First Edition aan de tand en dat viel bepaald niet tegen. Genoemd naar de roemruchte Dolomietenpas, kenden we de Passo dello Stelvio tot op heden vooral als een genadeloze scherprechter in de Giro d’Italia. Een wel heel toepasselijke en originele naam voor de nieuwe krachtpatser van Alfa.

‘De All Wheel Drive-versie van de Stelvio First Edition is een intelligente en machtige machine. Op zeer geaccidenteerd terrein schakelt deze SUV namelijk automatisch over op vierwielaandrijving. In de overige gevallen doet de achterwielaandrijving efficiënt en probleemloos haar werk. Sowieso valt op dat de 280 paardenkrachten sterke motor zijn werk uiterst geruisloos doet. Het is een ronduit pittige SUV, want in 5,7 seconden sprint hij van nul tot honderd kilometer per uur. Bij het verkeerslicht lach je dus je medeweggebruikers gewoon uit. Het Italiaanse design is prachtig en de Stelvio wordt een geduchte concurrent voor de Porsche Macan, de Jaguar F-Pace, de Audi Q5 en de BMW X3. Het is een uiterst comfortabele reisauto voor het hele gezin, maar kan ook onstuimig en opvliegend van karakter zijn met zo’n supersterke krachtbron onder de motorkap.’

DNA-knop
‘Afhankelijk van je eigen voorkeur en de weersomstandigheden kun je met de zogeheten DNA-knop ook je persoonlijke rijstijl instellen. De D staat voor voor dynamisch. De meer sportief ingestelde rijder zal zich daar het beste bij thuis voelen. Voor lange afstanden is dan weer de N - normaal, neutraal - het meest geschikt. Tot slot kun je de A instellen voor All Weather-condities op de weg. Te denken valt dan aan hevige regenbuien - aquaplanning! -, sneeuw of gladheid. Zelf schakelen kan uiteraard ook in de Stelvio First Edition middels flippers aan weerszijden van het stuur.’

Opgewonden standjes
‘Dat Italianen opgewonden standjes zijn achter het stuur, moge algemeen bekend zijn. Het zijn bovenal gemankeerde autocoureurs in de dop. Een auto, zeker een Alfa Romeo, moet voor hen dus vooral een uitgesproken sportief karakter hebben. Wat dat betreft, voldoet deze Stelvio aan alle eisen.’

Aansprekende opties
‘Tot slot nog even wat aansprekende opties op een rijtje gezet. De Stelvio First Edition rijdt op 20 inch lichtmetalen wielen, heeft bi-xenon verlichting, ledmistlampen, privacyglas voor de achterste ruiten en verlichting in de handgrepen. Elektrisch verstelbare en verwarmbare lederen stoelen zijn in deze uitvoering standaard. Hetzelfde geldt voor een 8,8 inch metend display in het dashboard, gekoppeld aan een infotainmentsysteem met Connect 3D Nav. Ook aan de veiligheid is gedacht. De First Edition heeft Forward Collision Warning met Autonomous Brake en voetgangersdetectie, Integrated Brake System, Lane Departure Warning en cruisecontrol. M’n liefje, m’n liefje, wat wil je nog meer?’

Met dank aan Autobedrijf Coumans in Geleen voor het beschikbaar stellen van de testauto.

Resultaten

278 resultaten

Alfa Romeo Stelvio 2.0T AT 280 PK First Edition AWD

Motor: 1995 cc
Vermogen: 280 pk
Aandrijving: All Wheel Drive (AWD)
Aantal versnellingen: achttraps automaat
Topsnelheid: 230 kilometer per uur
Gewicht: 1635 kilogram
Acceleratie: van 0 tot 100 kilometer per uur in 5,7 seconden
Gemiddeld verbruik: 7 liter per 100 kilometer
CO2-uitstoot: 161 gram per kilometer
Energielabel: D
Prijs testauto: € 69.940,00

Nummer 1 Leden Inlog

U kunt hieronder inloggen om deel te nemen aan onze lezersacties.