De onlinehuisarts luidt een nieuw tijdperk in
Riccardo Fornaro mag je gerust een onlinehuisarts noemen. Waarmee niet is gezegd dat het nieuwe fenomeen voor iedereen gesneden koek is. Van zijn praktijk doet de helft van de achtduizend patiënten met vertrouwen gebruikmaken van de huisarts nieuwe stijl. Riccardo is twintig jaar huisarts. Sedert tien jaar draait de extra service van de onlinehuisarts. Fornaro geeft in het Gezondheidscentrum Hoensbroek-Noord mede leiding aan dertig medewerkers. Of hij zijn patiënten nog ziet? Een overbodige vraag. Nummer 1 sprak hem; online. Meteen een proeve.
Door JOS BENDERS, arts-redacteur | Fotografie PAUL ROUS
DE ONLINEHUISARTS, EEN FENOMEEN DAT IN DE VORIGE EEUW NOG NIET BESTOND. VRAAG: WAT WAS ER EERDER, DE ROEP OM EEN NOODZAKELIJKE NIEUWE FACILITEIT OF DE DIGITALE VERWORVENHEID?
Dr. Fornaro: ‘De digitale mogelijkheden, daar start het mee. Van daaruit kijk je wat dienstig kan zijn in de huisartsenpraktijk. Met de blik op de zorgmedewerker en op de patiënt. Want bedenk, meer service voor de patiënt zit er echt in: niet voor alles hoef je in de wacht te staan aan de telefoon, je houdt nog steeds rechtstreeks contact met je huisarts. Voor ons in de praktijk betekent het verminderen van de werkdruk.’
EEN STELLING: DE ONLINEHUISARTS KAN U ALS ZICHTBARE DOKTER VERVANGEN. EENS OF ONEENS?
‘Vervangen zichtbare dokter: oneens. Voor heel wat zaken hoef je inderdaad niet naar de huisarts toe te komen en kan je goed worden geholpen door een e-consult. Maar helemaal vervangen, dat zou ikzelf echt niet wenselijk vinden.’
HOE VERLIEP TIEN JAAR GELEDEN DE INTRODUCTIE? VLEKKELOOS?
‘Zowel de patiënten alsook wij in het gezondheidscentrum moesten wennen aan de nieuwe manier van werken. Zoals met alle nieuwe dingen moet je zaken blijven herhalen totdat het een normaal onderdeel van het dagdagelijkse werk wordt.’
HERINNERT U ZICH WIE TIEN JAAR GELEDEN DE EERSTE VERSIE MOCHT UITPROBEREN? UW EIGEN FAMILIE?
‘Nee, niet mijn familie maar een aantal enthousiastelingen, waarbij ikzelf, ging het meteen met plezier uittesten, ook al waren de eerste versies nogal omslachtig om mee te werken. Ik ben zelf digitaal minded, dus herinner me goed hoe we startten. Dat ging met opstartfoutjes. Maar door de continue aanpassingen in het systeem ging het steeds soepeler en loopt het nu gesmeerd.’
WAT IS ER WAAR VAN HET VERMOEDEN DAT JUIST DE OUDERE PATIËNT MOEITE HEEFT MET DE ONLINEHUISARTS?
‘Ik denk dat meer ouderen ermee kunnen werken dan wordt gedacht. Je moet ze in het begin wel even op weg helpen. Maar eenmaal als ze ingelogd zijn, gaat het vaak goed. Dat geldt overigens niet alleen voor ouderen, ook mensen met laaggeletterdheid maken er gebruik van. En ook dat gaat meestal goed.’
NOEMT U EENS EEN PRAKTIJKVOORBEELD WAARBIJ HET NIEUWE SYSTEEM AL EENS DUIDELIJK FAALDE. TOT WELKE VERBETERING MOCHT DIT AANLEIDING GEVEN?
‘Echt falen kan ik niet zeggen. Uiteraard zijn er in de loop van de jaren heel wat verbeteringen aangebracht in zowel het patiëntenportaal alsook hoe we het in onze praktijk gebruiken, waardoor het nu mooi is ingepast in onze werkwijze.’
DE VRAAG LIGT VOOR DE HAND. NOEMT U EENS EEN VOORBEELD WAARIN DE ONLINEHUISARTS ECHT ZIJN MEERWAARDE BEWIJST.
‘Goede voorbeelden, daar heb ik er heel wat van. Ik krijg vooral terug dat de mensen het prettig vinden om rechtstreeks terecht te kunnen met hun vraag bij de huisarts of degene bij wie ze terecht willen. Dat ze niet aan de telefoon moeten wachten op hun antwoord.’
HOE WORDT DE SERVICE DOOR UW PATIËNTEN ERVAREN?
‘Patiënten ervaren het als een mooie service, want behalve de e-consulten kunnen ze ook zelf afspraken inplannen, hun medicatie bestellen en hun dossier inkijken. Jazeker, ze zijn hier over het algemeen heel tevreden over.’
IN HET KLASSIEKE SYSTEEM ONTMOETTEN ARTS EN PATIËNT ELKAAR EN WAREN ER EIGENLIJK TWEE DECLARABELE POSTEN: EEN CONSULT, EEN VISITE. LATER KWAM DAAR HET DECLAREREN BIJ DE ZORGVERZEKERING BIJ VAN EEN TELEFONISCHE RAADPLEGING. HOE VERLOOPT DAT NU?
‘Sinds de invoering van het declareren op basis van tijd in plaats van het soort contact, is het gemak de mens gaan dienen.Het maakt niet uit of je de patiënt in de praktijk ziet of met hem belt dan wel een e-consult stuurt; de declaratie doe je op basis van hoe lang je bezig bent geweest.’