De kracht van meebewegen
Het centrum is de huiskamer van je stad. Zo moet het zijn, zo is het ook altijd geweest. Familiebedrijf Berden mode, wonen en meer gelooft al 122 jaar dat samenkomen, elkaar ontmoeten en verbinding zoeken de kern is van ons als sociale wezens. En gelooft dan ook in goede concepten die mensen weer de stad in trekken.
Door PETRA LEJEUNE |Fotografie HENRY PETERS
Het nieuws dat de familie Berden aan de slag gaat met het voormalige V&D-pand aan de Markt in Sittard werd met veel enthousiasme ontvangen. ‘De stad is toe aan een warenhuisconcept dat trekt’, vertelt Paul Berden. ‘We willen de diversiteit teruggeven aan de inwoners, daar geloven we in als familiebedrijf. In alle fases van je leven helpen we met het vieren van de leuke momenten en bieden we steun tijdens de mindere momenten. Met kleding, meubels en meer zijn we er tijdens je levensreis. Samen creëren we familiegeluk, voor onze klanten en medewerkers. Dat doen we voor nu maar vooral ook voor de generaties die komen. Want we kijken vooral lange termijn: wat is voor mens en omgeving van toegevoegde waarde? Retail is nu een lastige markt, het warenhuisprincipe heeft het moeilijk gehad. Maar samen met productspecialisten hebben we onze warenhuizen opnieuw uitgevonden. Door verbinding te zoeken, door kwaliteit en beleving te brengen. Als slagvaardig familiebedrijf zijn we sterk in ons aanpassen, flexibel meebewegen zit in ons DNA. Dat deden onze grootouders al. Heerlen is daar een mooi voorbeeld van. Hier zijn we steeds meer samenwerkingen aangegaan, met een projectontwikkelaar om woningbouw te realiseren aan de achterkant van ons warenhuis en onlangs nog met een compleet nieuwe invulling van de vierde etage met de komst van kookwinkel BYVERSLOOT, Boekhandel Dominicanen en Coffeelovers.
We zijn er nu weer bezig met het plaatsen van een overkapping op het dakterras, waardoor het nog langer genieten is van de vergezichten over Heerlen. En op de derde verdieping opent Tinnemans Keukens een nieuwe conceptstore, ook weer een waardevolle toevoeging. Vertrouwde partners als Visser Chocolade, Van Os tassen en koffers en Omoda schoenen en kleding zijn ook allemaal familiebedrijven. We kiezen voor gelijkgestemden, want dan wordt het ook echt een kruisbestuiving. In Blerick zijn we samen met de familie Benders en Broekmans opgetrokken, ze noemen ons ook de drie B’s. Alle drie leggen we ziel en zaligheid in het fashion & food-concept dat in dit vernieuwde warenhuis met Jumbo Beej Benders en Broekmans Patisserie innovatief is te noemen en nu al een succes is. We zijn druk bezig met de tweede fase om ons &meer-concept nog meer vorm te geven. En zo ons steentje bij te dragen aan de kern van het mooie Blerick waar het voor de familie Berden allemaal begon.’
Positieve impuls
Terug naar Sittard. Waarom juist de keuze voor een warenhuis in deze stad? ‘Hier ligt een enorm verzorgingsgebied met potentie waar we al sinds 2006 een vertrouwd gezicht zijn met onze modezaak aan de Steenweg en onze designwinkel aan de Industriestraat. We willen ons steentje bijdragen om deze mooie historische kern te verlevendigen, een positieve impuls geven die de stad nodig heeft. Mode verhuist naar de V&D en krijgt samen met diverse &meer-partners op de begane grond en de eerste verdieping een sfeervolle plek waar beleving centraal staat. En ontmoeten, want we geloven in de versterkende kracht van shopping en horeca gecombineerd. Het sfeervolle marktplein van Sittard is een echte trekker, waar we zeker ook een stukje gezelligheid aan gaan toevoegen met onze eigen horecahuiskamer. Net zoals in Heerlen en Blerick zoeken we hiervoor de samenwerking met een goede horecapartner uit de regio, gepassioneerde mensen die wellicht ook nog een eigen zaak hebben waardoor kruisbestuiving kan ontstaan. Op de tweede en derde verdieping komen woningen; deze ontwikkeling doen we niet zelf. Er is veel discussie geweest over eerdere plannen, inwoners en participatiegroepen lieten duidelijk een voorkeur voor een authentiek gebouw zien. Ons plan is dat we het karkas laten staan en alleen de gevels vernieuwen door met een voorzetfaçade te werken. Zo ontstaat er een nieuw aangezicht, een moderne versie van het oude stadhuis dat er ooit stond. We hopen hiermee ook dat stukje van de Markt haar charme terug te geven. Onze visie is wonen en winkelen combineren, zo zorgen we voor een positieve impuls voor de lange termijn.’
Elkaar ontmoeten
‘Het centrum is de huiskamer van de stad, het stimuleren van menselijk contact doen we in het klein in onze winkels. Zoals je hoort, we geloven oprecht in stenen winkels en fysiek beleven. Ik zie de toekomst dan ook rooskleurig in, anders zouden we dit soort investeringen ook niet doen. Wat ons betreft, hoort er op deze mooie plek een warenhuis te liggen. Internet heeft zijn deel van de koek en is een prima en praktisch medium gebleken om te winkelen. Ook online zijn we een sterke partij. Daar hebben we vanaf het begin flink in geïnvesteerd omdat we ook op dat vlak weer geloven in een mooie wisselwerking, tussen online en offline. Omnichannel is de toekomst. Vind je het product in onze winkel niet in de juiste maat, dan kijken we online en heb je het de dag erna in huis. Of we vermaken het in ons eigen atelier voor je en je komt het in onze winkel ophalen. We zijn constant bezig om onszelf opnieuw uit te vinden. Zoals Darwin ooit zei: “It is not the strongest of the species that survive, nor the most intelligent, but the one most responsive to change”. We blijven meebewegen, dat past gewoon bij de familie Berden.’