• Porsche 911 Turbo S
  • Porsche 911 Turbo S

    Motor: 3.8 liter, zescilinder
    Vermogen: 427 kW (580 pk)
    Maximum koppel (Nm) bij toerental
    met overboost: 750 Nm bij 2.250-4.000 1/min
    Aandrijving: vierwielaandrijving
    Transmissie: zeven versnellingen
    Topsnelheid: 330 kilometer per uur
    Gewicht: 1675 kilogram
    Acceleratie: van 0 tot 100 kilometer per uur in 2,9 seconden met Sport Chrono
    Gemiddeld verbruik: 9,7 liter per 100 kilometer
    CO2-uitstoot: 212 g/km
    Prijs testauto: 263.000 euro

Kies een categorie
Zoeken binnen exclusief
terug naar overzicht

Alle categorieën

‘De beste sportwagen van dit moment’
  • ‘De beste sportwagen van dit moment’
  • ‘De beste sportwagen van dit moment’
  • ‘De beste sportwagen van dit moment’
  • ‘De beste sportwagen van dit moment’
  • ‘De beste sportwagen van dit moment’
  • ‘De beste sportwagen van dit moment’
  • ‘De beste sportwagen van dit moment’
  • ‘De beste sportwagen van dit moment’
  • ‘De beste sportwagen van dit moment’
  • ‘De beste sportwagen van dit moment’
  • ‘De beste sportwagen van dit moment’
  • ‘De beste sportwagen van dit moment’
  • ‘De beste sportwagen van dit moment’

‘De beste sportwagen van dit moment’

Porsche 911 Turbo S is een wonder op wielen

Voor de sportieve en kapitaalkrachtige rijder heeft Porsche onlangs het ultieme speeltje op de markt gebracht: de 911 Turbo S. Autocoureur Phil Bastiaans testte voor Nummer 1 de nieuwe 911 - de eerste stamt uit 1963. Hieronder treft u zijn bevindingen aan.

Door Phil Bastiaans | Foto’s Henry Peters

Rijden met, voor mij persoonlijk, de beste sportwagen van dit moment, de nieuwe Porsche 911 Turbo S, is een groot genoegen, kan ik u verzekeren. Zowel de 911 Turbo als de 911 Turbo S is door Porsche voorzien van een nieuwe voorzijde. We zien nieuwe luchtinlaten met leddagrijverlichting en aan de achterzijde zijn nieuwe lichtunits gemonteerd. Nieuwe handgrepen, een marginaal gewijzigde achterbumper en een nieuwe motorkap aan de achterzijde zijn verder in het oog springende modificaties.’

‘Binnenin treffen we een verwarmd stuurwiel aan waarop de rijmodus valt in te stellen. Standaard beschikt het duo over het Sport Chrono Pack met de bekende Sport Response-knop. Wie er op drukt, wordt twintig seconden lang getrakteerd op een nog scherpere reactie op zowel gaspedaal als versnellingsbak. Achterin ligt een 3.8 liter zescilinder boxermotor met twee turbo’s. In de 911 Turbo levert hij 540 pk, bij de Turbo S heb je de beschikking over 580 pk. De honderd kilometer per uur staat daarmee in de basis-Turbo in drie seconden op de klok. De Turbo S doet er een tiende seconde minder over. De topsnelheid van de Turbo ligt op 320 kilometer per uur, die van de Turbo S op 330. Porsche vermeldt trots dat het brandstofverbruik van beide varianten met 0,6 liter per honderd kilometer is gedaald.’

Vierwielaandrijving, vierwielbesturing
‘De 911 Turbo heeft al sinds enkele generaties standaard vierwiel-aandrijving, evenals een sublieme vierwielbesturing. Dit systeem van Porsche maakt gebruik van twee elektromechanische stelmotoren in plaats van conventionele draagarmen aan de linker- en rechterzijde van de achteras. Bij lagere snelheid, tot vijftig kilometer per uur, sturen de achterwielen in tegengestelde richting, wat zorgt voor extra wendbaarheid. Volgens Porsche geeft dat hetzelfde effect als een 250 millimeter kortere wielbasis. Super handig bij het inparkeren. Bij hogere snelheden, boven tachtig kilometer per uur, sturen de achterwielen juist mee met de voorwielen. Daarmee wordt hetzelfde effect gecreëerd als een 500 millimeter langere wielbasis, met als gevolg een verbeterde stabiliteit. In de praktijk merk je er niet zo heel veel van, anders dan dat er met de 911 Turbo S waanzinnig hoge bochtsnelheden mogelijk zijn.’
‘De tijd dat alleen een grote achterspoiler en bredere heupen voldoende waren voor een 911 Turbo is voorbij, Porsche gaat nu veel verder. De 911 Turbo heeft de breedste carrosserie van alle 911-varianten - nog eens 28 millimeter breder dan de Carrera 4 -, maar krijgt ook Porsche Active Aerodynamics mee. Wellicht het meest tot de verbeelding sprekende element is de retractable three-stage front spoiler, whose segments can be pneumatically extended. Inderdaad, u leest het goed, de rubberen voorspoiler wordt in feite opgeblazen. Hoe cool is dat? Ook de achterspoiler heeft drie verschillende standen, waarbij er ook rekening wordt gehouden met het feit of het schuifkanteldak open of gesloten is. Volgens Porsche zorgt de actieve aerodynamica voor een tijdwinst van twee seconden op de Nordschleife van de Nürburgring. De 911 Turbo S legt een rondje op het 20,8 kilometer lange circuit af in minder dan zeven minuten en dertig seconden!’

PDK en start-stop
‘De keuze voor een handbak is er niet meer, de 911 Turbo krijgt altijd een zeventraps PDK-transmissie met dubbele koppeling. In de mueslistand gaat Porsche heel ver om het brandstofverbruik te beperken. De bak kan zelfs in een iets te hoge versnelling rijden, met slippende koppeling, om zo spaarzaam mogelijk om te gaan met de inhoud van de 68-litertank. Doordat de koppeling in olie ronddraait, zou dat geen slijtage tot gevolg hebben, maar het blijft een vreemde gewaarwording. Het start-stopsysteem is net zo actief. Al voordat de 911 helemaal stilstaat, wordt de motor uitgezet. Samen met een nieuw thermomanagementsysteem zorgt dat voor een brandstofbesparing tot wel zestien procent en bedraagt het gemiddeld verbruik van zowel de Turbo als de Turbo S nu 9,7 liter per honderd kilometer. Op papier dan, in de praktijk komt er zeker voor de enthousiaste bestuurder een heel ander verbruikscijfer op de boardcomputer te staan.’

‘Mijn relatie met Porsche gaat al heel wat jaren terug. In 2000 reed ik al eens een race van het Porsche Supercup Kampioenschap en ook in 1997 had ik het genoegen de race in het voorprogramma van de Grand Prix van België te rijden. Van 2009 tot 2012 nam ik met een Porsche 911 GT3 deel aan het Dutch GT4 Kampioenschap waarbij ik in 2010 de titel won. Daarnaast ben ik als instructeur werkzaam voor Porsche AG en mag ik mijn Porsche-virus overbrengen op vele andere klanten wereldwijd. Voor mij is elke kilometer in een Porsche een waar genot.’

Met dank aan Porsche Centrum Maastricht voor het beschikbaar stellen van de testauto. Porsche Centrum Maastricht breidt momenteel flink uit door de bouw van een nieuw en modern pand. In de herfst zal het helemaal klaar zijn. Verder kan je er nu ook een bezoek brengen aan de Bentley Pop up Store. Twee topmerken onder één dak.

Resultaten

323 resultaten

  • video Autocoureur Phil Bastiaans testte de nieuwe 911 - de eerste stamt uit 1963.
  • video Zowel de 911 Turbo als de 911 Turbo S is door Porsche voorzien van een nieuwe voorzijde.
Nummer 1 Account Aanmaken

U kunt een acccount aanvragen met behulp van uw naam en e-mail adres. Na het aanvragen ontvangt u een bevestigingslink om uw wachtwoord in te stellen.