Kies een categorie
Zoeken binnen exclusief
terug naar overzicht

Alle categorieën

Broer en zus kiezen voor familiebedrijf
  • Broer en zus kiezen voor familiebedrijf
  • Broer en zus kiezen voor familiebedrijf
  • Broer en zus kiezen voor familiebedrijf
  • Broer en zus kiezen voor familiebedrijf
  • Broer en zus kiezen voor familiebedrijf

Broer en zus kiezen voor familiebedrijf

Gulpener onweerstaanbaar voor Maartje en Jan-Paul Rutten

Jan-Paul Rutten leidt sinds 2014 de Gulpener Bierbrouwerij, zijn zus Maartje is er verantwoordelijk voor communicatie en marketing. Beiden hadden ze een andere carrière in gedachten; Jan-Paul als chirurg, Maartje als communicatiedeskundige in Amsterdam. Maar de roep van het authentieke familiebedrijf bleek uiteindelijk onweerstaanbaar.

Door Jos Cortenraad | Foto Henry Peters

Jullie vader Paul Rutten droeg de directiezetel in 2003 over aan John Halmans. Voor het eerst in bijna tweehonderd jaar geen familielid aan de top. Na zijn pensionering in 2014 hebben jullie de familietraditie in ere hersteld. Konden jullie het niet langer aanzien?
Jan-Paul Rutten: ‘Integendeel, John heeft het geweldig gedaan. Een gezonde en bijzondere onderneming achtergelaten. Duurzaam, verankerd in de regio en met een zeer kansrijk product. De biercultuur wint weer terrein en dat is mede aan hem te danken. Hij mag dan formeel geen familie zijn, voor ons is hij na mijn vader de zevende generatie in het familiebedrijf. Maartje en ik zijn dus de achtste.’
Maartje Rutten: ‘Ik was hier nooit komen werken als het bedrijf niet op orde was geweest. Ik werkte voor een groot communicatiebureau in Amsterdam, met mooie en telkens nieuwe accounts. Maar ik wilde niet meer van het ene naar het andere project springen. Ik zocht dat ene mooie bedrijf om meer van mezelf op de langere termijn in te leggen. Toen Jan-Paul belde of dat misschien Gulpener kon zijn, viel alles op zijn plek. Natúúrlijk, wist ik opeens, het bedrijf van mijn ouders, van mijn familie. Kan het mooier?’

Jullie hebben beiden een nogal haakse bocht gemaakt in jullie carrière. Van de dynamische hoofdstad naar het rustieke Limburgse land, van de dynamiek naar het traditionele familiebedrijf met zestig medewerkers. Waarom?
Maartje: ‘Ik ben weliswaar zestien jaar weggeweest uit Limburg, maar ik wist dat ik ooit naar mijn roots zou terugkeren. Amsterdam is interessant, hectisch, dynamisch. Met weinig ruimte en eigenlijk ook een stad waarin mijn man en ik liever geen kinderen wilden laten opgroeien. We hadden net ons eerste kind en woonden nogal klein. Nu hebben we een prachtig huis met een tuin tegen de bosrand aan. Elke dag genieten we daarvan. Uiteraard mis ik de grote stad wel eens, maar ik denk dat ik mijn roots uiteindelijk méér miste. Ik ben opgegroeid met dit bedrijf, het zit in mijn genen. Ik ben weer thuis.’
Jan-Paul: ‘Ik was bijna afgestudeerd als chirurg toen ik in 2010 het verzoek kreeg om een tante op te volgen in de raad van commissarissen. Zo raakte ik weer meer betrokken bij Gulpener. Ik had het bij dat mooie commissariaat kunnen laten, maar de liefde bleek veel groter dan gedacht. De nieuwsgierigheid groeide, ik ontdekte het bier brouwen en werd langzaam maar zeker het bedrijf ingezogen. Dat heeft me aan het denken gezet. Uiteindelijk was er geen twijfel meer en heb ik aangegeven dat ik John Halmans wilde opvolgen. Ik heb de opleiding tot chirurg overigens wel afgemaakt in Maastricht, dus de brouwerij heeft wel een geweldige BHV’er in dienst als er wat misgaat.’

Jullie zijn nu ruim vier jaar terug op het nest. Hoe staat de Gulpener Bierbrouwerij er voor?
Jan-Paul: ‘Ik ben nu zo’n vier jaar voor de brouwerij bezig waarvan de laatste twee jaar als directeur. We staan er goed voor, we groeien weer licht in omzet en personeel. Mijn vader zag al in de jaren tachtig de trend van speciaalbieren. Wij doen daar een schepje bovenop. Uiteraard brouwen we uitstekende pils, Château Neubourg is al twee jaar op rij uitgeroepen tot beste pils van Nederland, maar de groei moet komen uit de speciale bieren. In dat marktsegment doen we het uitstekend. Nederlanders drinken graag een bijzonder biertje. Je ziet Gulpener veel in bijzondere cafés, slijterijen en restaurants.’
Maartje: ‘Consumenten zijn gevoelig voor het duurzame karakter van Gulpener. In 2014 waren we het beste familiebedrijf en beste MVO-onderneming van Nederland. We zijn de enige brouwerij van Nederland die alle grondstoffen uit de nabije omgeving betrekt. Gerst en hop van lokale boeren. We zijn stevig verankerd in de regio, onze band met Gulpen is sterk. We zijn meer dan een werkgever, we hebben een rol in de maatschappij. Gulpener is beleving; dat stralen we uit en daarmee bereiken we onze klanten. Veelal via de digitale media ja, want als kleine speler met een totale productie van honderdduizend hectoliter hebben we geen miljoenen klaarliggen voor grote campagnes. Dat hoeft ook niet. Groei is niet heilig, we willen de beste zijn in de niche van de speciaalbieren.’

Geen megalomane plannen dus, maar er is de voorbije vier jaar wel het een en ander gebeurd. Vertel eens.
Maartje: ‘In de vier jaar dat ik hier nu werk, is er veel veranderd. Gulpener is een mkb-bedrijf met een daarbijbehorend marketing- en communicatiebudget. Dat betekent dat je creatief moet zijn. Zowel in de rebranding naar ons merk De Vrije Brouwer als de productinnovaties. We zijn veel gaan communiceren via de sociale media. In december hebben we het BrouwLokaal geopend, op de plek waar het eerste brouwhuis van Gulpener stond. Met het BrouwLokaal, dat het fysieke huis van De Vrije Brouwer is geworden, willen we onze kennis delen met iedereen die een passie voor bier heeft. Vanuit het BrouwLokaal organiseren we onder andere rondleidingen, geven we bieropleidingen op verschillende niveaus en hebben we een Smaakbibliotheek in de gewelfde kelders, waar meer dan honderd verschillende bierstijlen uit binnen- en buitenland liggen. Uiteraard kun je al onze zestien speciale bieren ook van de tap proeven in het cafégedeelte, waar je ook kunt genieten van lokale gerechten. Het meest bijzondere is echter de microbrouwerij. Je kan hier je eigen bier komen brouwen, onder begeleiding van een van onze eigen brouwers. We hebben een complete installatie met een capaciteit van tweehonderdvijftig liter, die we zelf ook gebruiken om te experimenteren met recepten en smaken. Plato 18.25 en IJsbock zijn mooie voorbeelden. In de bibliotheek op de eerste verdieping hebben we honderden boeken over bier en in de Bierwinkel kun je als hobbybrouwer alle artikelen kopen die je nodig hebt om thuis je eigen bier te brouwen. Het BrouwLokaal is een kenniscentrum voor bier waar iedereen welkom is.’
Jan-Paul: ‘Nee, zo leiden we niet onze eigen concurrenten op. We dragen bij aan de ontwikkeling van de biercultuur en daar profiteert de brouwerij uiteindelijk zelf ook van. Het BrouwLokaal was een forse investering. We hebben zo veel mogelijk oude elementen gehandhaafd en gebruikgemaakt van oude materialen. De barwand bestaat uit oude leidingen, de lampen zijn door een medewerker gemaakt uit vroegere rvs-koppelingen. Schitterend. Komende zomer is ook onze Biergarten klaar. Juist daarmee maken we het verschil en juist daarom is het zo prettig om een familiebedrijf te leiden. We zijn vrij om te doen wat we willen, daarom noemen we ons ook De Vrije Brouwer. Daarvoor heb ik de stap gezet en zal ik het niet in mijn hoofd halen om de zaak te verkopen. Aanzoeken zijn er al genoeg geweest, maar we blijven ongehuwd.’

Laatste vraag: broer en zus in de leiding, hoe gaat dat?
Maartje: ‘Ik zit niet in de directe bedrijfsleiding, daarvoor is het managementteam gevormd. Ik ben verantwoordelijk voor communicatie en marketing en koppel zeer regelmatig terug met Jan-Paul. We zijn het bijna altijd eens. Dat had ik niet anders verwacht, want voordat ik terugkeerde hebben we onze ideeën tot in detail gedeeld. We weten precies welke kant we op willen.’
Jan Paul: ‘We zijn als broer en zus altijd close geweest. We kennen elkaar door en door en vertrouwen elkaar honderd procent. Het zit goed allemaal. En ja, die negende generatie komt er aan. Maartje heeft inmiddels twee kinderen, wij hebben er vier. Daarnaast hebben we nog een zus met twee kinderen en veel neven en nichten. Daar zal toch wel een opvolger bij zijn…’

Resultaten

238 resultaten

Nummer 1 Leden Inlog

U kunt hieronder inloggen om deel te nemen aan onze lezersacties.