Kies een categorie
Zoeken binnen exclusief
terug naar overzicht

Alle categorieën

Brand Bier: de toekomst begint nu

Brand Bier: de toekomst begint nu

De hernieuwbare energie van Nederlands oudste brouwerij

DOE MEE AAN DE WINACTIE

Met de presentatie van de visie op de herinrichting van het brouwerijterrein schetst Brand Bier de eerste contouren van haar nieuwe toekomst in Wijlre. Want ook al worden er in het Zuid-Limburgse dorp geen grote volumes meer gebrouwen, Brand is allesbehalve verdwenen. Sterker nog, de band tussen Brand en haar omgeving lijkt hechter dan ooit. ‘We proeven bij iedereen de liefde voor ons merk.’

De ideeën voor de nieuwe inrichting van het brouwerijcomplex werden in november met de bewoners van Wijlre gedeeld. Wat kregen zij te zien? In elk geval dat de kenmerkende historische panden ook in de toekomst fier overeind blijven staan en de bakens vormen waaromheen het nieuwe terrein vorm krijgt. Typische Brand-iconen als het Proeflokaal in de Pastorie, het rode gebouw, de koeltoren en ’t Kelderke; stuk voor stuk krijgen ze een prominente plek in het nieuwe ontwerp. ‘In de loop der tijd is het huidige brouwerijterrein door de groei van Brand een lappendeken geworden met gebouwen die vooral functioneel waren maar minder fraai voor het aangezicht’, legt regiodirecteur Martijn Wijnhoven uit. ‘Juist die charme van het eerste uur gaan we weer in oude luister herstellen. We willen met het nieuwe brouwerijterrein echt van meerwaarde zijn voor Wijlre. Het moet een geliefde ontmoetingsplek worden voor zowel bewoners als bierliefhebbers van buiten.’

Enthousiasme
Waar de huidige brouwerij een scheiding vormt tussen Wijlre en het achterliggende heuvellandschap en de Geul, zal dat in de nieuwe opzet niet langer het geval zijn. Het terrein krijgt een open karakter. Doorkijkjes van vroeger worden weer vrijgemaakt zodat andere mooie gebouwen in het dorp beter zichtbaar worden en bewoners weer het Geuldal in kunnen kijken. Ook wordt er rekening gehouden met maatschappelijke opgaven, zoals de hoogwaterproblematiek, en in samenwerking met gemeente en waterschap gezocht naar creatieve oplossingen die het terrein te bieden heeft. ‘De eerste reacties op de plannen zijn positief’, zegt Wijnhoven. ‘Mensen zijn enthousiast als we ze de schetsen laten zien. Iedereen is blij dat Brand in Wijlre blijft. Dit is immers een plek met veel historie. En met veel emotie ook: iedereen heeft een sterk gevoel bij Brand. Sinds de eerste berichten, nu ruim een jaar geleden, werden we overstelpt met positieve berichten van onze relaties. Die, naast een gezonde dosis weemoed, vooral interesse toonden voor alle nieuwe plannen. Zowel bij bewoners als bij onze relaties alsook medewerkers van het eerste uur: we proeven bij iedereen de liefde voor Brand.’

Primeur
En dat geeft kracht en vertrouwen richting de toekomst, erkent Wijnhoven, die ook nog eens energie krijgt van de verduurzamingsplannen van Brand. ‘Delen van de huidige brouwerij worden waar mogelijk bewaard en opnieuw ingezet, zoals de kelder van het brouwhuis welke getransformeerd kan worden tot een waterpartij’, schetst hij. ‘Op de plek waar nu vergistingstanks staan, komen grote populieren waardoor natuur en bebouwing in elkaar opgaan. Een van de andere ideeën is om in bestaande kelderruimtes plek te creëren voor vertical farming.’

Het meest trots is Wijnhoven echter op de primeur die Brand ten deel valt: de inzet van een honderd procent elektrische biertankwagen, uniek in Nederland. ‘Niet een truck die alleen horecagelegenheden in een binnenstad kan bevoorraden, maar echt een vrachtwagen die langere afstanden kan afleggen; van Zuid-Limburg tot aan Weert’, vertelt de regiodirecteur opgetogen. ‘Dit is een voorbeeld van hoe Brand niet alleen het brouwproces verduurzaamt, maar eigenlijk de hele keten. Van graan tot de kraan.’

De presentatie van de plannen voor de herinrichting van het brouwerijterrein is de tweede paragraaf in het nieuwe hoofdstuk van Brand Bier. De eerste aanzet werd afgelopen voorjaar al gemaakt, met de (her)introductie van twee bijzondere speciaalbieren, gebrouwen in de nieuwe craftbrouwerij: Imperator, het oudste speciaalbier van Nederland, en de New England India Pale Ale (NEIPA). ‘Hier in onze craftbrouwerij kunnen we nieuwe dingen uitproberen. Maar die creativiteit koppelen we tegelijkertijd aan de betrouwbaarheid en kwaliteit die mensen van Brand verwachten. Ik ben ervan overtuigd dat daar mooie dingen uit gaan komen’, zei brouwmeester Nils Reichhardt afgelopen mei hierover in Nummer 1.

Dichtbij halen
En die voorspelling is uitgekomen, concludeert Reichhardt nu maanden later. ‘Iedereen is blij dat Imperator terug is. En de NEIPA, die we oorspronkelijk voor Pinkpop hebben gebrouwen, is zó’n doorslaand succes gebleken dat er nu zelfs grote volumes van worden geproduceerd.’ Naast Imperator en de NEIPA brouwde Brand ook nog een ander eenmalig en uniek bier: Vieftiën. ‘Een speciaalbier dat is ontwikkeld samen met vijftien horecaondernemers met een grote passie voor bier. Een licht, blond winterbier met een alcoholpercentage van acht procent. Bovendien een geweldig voorbeeld hoe hecht de band is met onze relaties’, vertelt Martijn Wijnhoven. Brouwmeester Reichhardt knikt instemmend: ‘We willen inwoners, klanten en geïnteresseerden immers nauw betrekken bij wat we hier doen. Ik verheug me op de nieuwe bieren die we volgend jaar elk kwartaal zullen gaan introduceren. Wat, dat blijft nog een verrassing.’

Bovendien, de hekken en poorten die nu nog verhinderen dat je als voorbijganger het brouwerijterrein op kunt lopen, zullen straks grotendeels verdwenen zijn. ‘Midden op het terrein komt zelfs een soort van dorpsplein’, legt Reichhardt uit. ‘Een plek waar mensen elkaar kunnen ontmoeten en waar incidenteel iets kan worden georganiseerd. Misschien keren in de toekomst de befaamde Up-feesten wel weer terug.’

Noodzakelijk
Nu de ideeën voor een nieuwe toekomst voor de thuishaven van Brand op tafel liggen, wordt een roerige periode definitief afgesloten. De aankondiging van het vertrek van de grote brouwvolumes naar elders in het land sloeg aanvankelijk in als een bom. Nu het enthousiasme voor het nieuwe hoofdstuk van Brand in Wijlre weer hervonden is, blikt Wijnhoven nog één keer terug op die hectische tijd. ‘Het is een intensieve periode geweest’, zegt de regiodirecteur. De soms negatieve berichtgeving creëerde onbegrip, terwijl wij juist trots waren op onze plannen. Maar ik kijk met een glimlach terug hoe Brand door deze moeilijke periode is gekomen. We zijn altijd met iedereen in gesprek gebleven en hebben een eerlijk verhaal verteld. Veranderingen zijn vaak moeilijk, maar waren in het geval van Brand wel noodzakelijk. Uiteindelijk hebben we het beste voor met ons prachtige merk. Het is dan ook echt superfijn dat dit onderkend wordt, ook door onze medewerkers voor wie dit een persoonlijke verandering betekende. Ze zijn, net als zoveel medewerkers van vroeger, nieuwsgierig. Ook daarin merk je: Brand is emotie. Heel mooi.’

Resultaten

231 resultaten

Nummer 1 Leden Inlog

U kunt hieronder inloggen om deel te nemen aan onze lezersacties.

E-mail adres  
Wachtwoord  

Wachtwoord vergeten?
Maak een nummer1 account aan