Kies een categorie
Zoeken binnen exclusief
terug naar overzicht

Alle categorieën

BMW M2 Coupé: één brok dynamiek
  • BMW M2 Coupé: één brok dynamiek
  • BMW M2 Coupé: één brok dynamiek
  • BMW M2 Coupé: één brok dynamiek
  • BMW M2 Coupé: één brok dynamiek
  • BMW M2 Coupé: één brok dynamiek
  • BMW M2 Coupé: één brok dynamiek
  • BMW M2 Coupé: één brok dynamiek
  • BMW M2 Coupé: één brok dynamiek

BMW M2 Coupé: één brok dynamiek

Exclusief | Autotest

Op de indrukwekkende motor staat in kapitale letters Powered by M. De kenners weten dan al hoe laat het is. Het is namelijk geen normale motor die onder de motorkap van de gloednieuwe BMW M2 ligt. Het is een grommend beest, dat 370 paardenkrachten produceert. Maar liefst twee paar dubbele uitlaateindpijpen zijn er nodig om de energie van de drielitermotor aan de achterkant van deze indrukwekkende bolide in goede banen te leiden. BMW heeft met deze eerste M2 ooit een indrukwekkende aanwinst aan zijn M-gamma toegevoegd. Er was al een 1M, een M3 en een M4, maar nog geen BMW M2 Coupé. Onze testrijder Phil Bastiaans maakte een proefrit en liet het beest eens goed grommen. Je zou er bijna bang van worden. Toys for boys, zoals alleen de Bayerische Motoren Werke die kunnen produceren. Wat een machine!

MW heeft met deze M2 een aantal technieken uit de autosport toegepast. Daarvoor werd de auto uitvoerig getest op het roemruchte Nürburgringcircuit. Onder de motorkap ligt een TwinPower turbomotor met zes cilinders. Die haalt met gemak een topsnelheid van 250 kilometer per uur. Wanneer je echter het M Drivers Package erbij bestelt, haal je 270 kilometer per uur. En dan kun je met deze auto bijna meedoen aan Formule 1-races. Mijn coureurshart gaat dan ook sneller slaan bij zoveel brute power. Als je de M2 in de sportstand zet, beleef je de overtreffende trap van sportief rijden. De krachtpatser onder de motorkap komt dan nog beter en sneller op toeren en laat dan pas echt zien wat ie in huis heeft. En dat is niet gering, kan ik u zeggen.’

Vervaarlijke remklauwen
‘Het meest compacte model van de fameuze M-serie van BMW beschikt over een M Sport-onderstel, een actief M-differentieel en een speciaal remsysteem met vervaarlijk uitziende remklauwen. Wat opvalt is dat de BMW M2 een stuk breder is uitgevallen dan de reguliere BMW 2. Daardoor ligt hij als een huis op de weg. Dat mag ook wel bij zo’n racemonster. Het motorgeluid is zonder meer indrukwekkend te noemen, zonder overigens echt storend te zijn. Je kunt in de auto nog een normaal gesprek voeren. Als je daar tenminste behoefte aan hebt. Want dat leidt alleen maar af van de hoofdzaak tijdens het besturen van deze bolide, namelijk met volle teugen genieten van dit Beierse meesterwerk.’

‘Normaal gesproken heeft de BMW M2 Coupé een handgeschakelde versnellingsbak met zes versnellingen. Wij reden met de zeventraps dubbel geschakelde versnellingsbak. Die kan als optie worden geleverd. Door de aansturing via DCT - Double Clutch Transmission - schakelt de auto in de automaatstand nog preciezer en sneller dan bij de handgeschakelde zeven versnellingen. De 19 inch wielen hebben een geweldige greep op de weg, mede te danken aan 245 millimeter brede banden voor en 265 millimeter brede achterbanden.’

Digitaal gemak
‘De auto is ook voorzien van alle digitale gemakken. Zo krijg je via BMW Connected Drive alle gewenste informatie binnen op de in het dashboard weggewerkte display. De weersvooruitzichten maar ook bijvoorbeeld de filemeldingen zijn zo snel binnen handbereik. Het interieur van de sportbolide is keurig afgewerkt, zoals we van BMW gewend zijn. De sportstoelen zijn bekleed met zwart leder Dakota, gecombineerd met blauw stiksel.’

‘Concluderend kunnen we stellen dat de BMW M2 een duidelijke aanwinst is voor het bestaande M-gamma. Deze compacte M biedt de sportieve rijder het ultieme rijgenot waar hij naar op zoek is. Wil je de auto echt uittesten, dan zal je echter moeten uitwijken naar de Duitse Autobahn. Op de meest linkse rijstrook kun je zijn werkelijk formidabele vermogen pas echt goed uittesten.’

Met dank aan BMW De Maassche Echt voor het beschikbaar stellen van de testauto.

Resultaten

293 resultaten

BMW M2 Coupé

Motor: zescilinder, 2979 cc
Vermogen: 370 pk
Aandrijving: achterwielaandrijving
Aantal versnellingen: zes versnellingen
Topsnelheid: 250 kilometer per uur
Gewicht: 1570 kilogram
Acceleratie: van 0 tot 100 kilometer per uur in 4,3 seconden
Gemiddeld verbruik: 7,9 liter per 100 kilometer
CO2-uitstoot: 199 gram per kilometer
Energielabel: G
Prijs: € 79.990,00

Nummer 1 Leden Inlog

U kunt hieronder inloggen om deel te nemen aan onze lezersacties.