• BMW 330e past perfect in groene golf
  • BMW 330e past perfect in groene golf

    Motor: viercilinder 2.0l 135 kW/184 pk benzinemotor en elektromotor 68 pk
    Maximaal vermogen: 252 pk systeemvermogen
    Maximum koppel: 420 Nm
    Hybrid drive: één elektromotor
    Transmissie: 8-traps automaat
    Topsnelheid: 225 kilometer per uur
    Topsnelheid elektrisch: 120 kilometer per uur
    Gewicht: 1625 kilogram
    Acceleratie: van 0 tot 100 kilometer per uur in 6,3 seconden
    Gemiddeld benzineverbruik: 2,1 tot 2,4 liter per honderd kilometer
    CO2-uitstoot: 45 g/km
    Energielabel: A
    Prijs: vanaf 44.764 euro
    Fiscale bijtelling: 15%

    Lees verder
Kies een categorie
Zoeken binnen exclusief
terug naar overzicht

Alle categorieën

BMW 330e past perfect in groene golf
  • BMW 330e past perfect in groene golf
  • BMW 330e past perfect in groene golf
  • BMW 330e past perfect in groene golf
  • BMW 330e past perfect in groene golf
  • BMW 330e past perfect in groene golf
  • BMW 330e past perfect in groene golf
  • BMW 330e past perfect in groene golf
  • BMW 330e past perfect in groene golf

BMW 330e past perfect in groene golf

BMW 330e Sedan plug-in hybride

Voor de Bayerische Motoren Werke - beter bekend onder de noemer BMW - is 2016 een jubileumjaar. Het Duitse topmerk bestaat op de kop af honderd jaar en komt dit jaar met een aantal speciale Centennial-uitvoeringen. Hier richten we ons echter op de gloednieuwe BMW 330e Sedan plug-in hybride, de eerste hybride BMW3. BMW zet sterk in op groene technologie en kan inmiddels ook hybridemodellen aanbieden in de 2-serie (sinds maart) en de X5 (vanaf november 2015). De 7-serie volgt vanaf juli 2016. BMW noemt dat het I-performance programma. Onze testrijder Phil Bastiaans stapte in de BMW 330e en ontdekte dat hybride rijden vanuit het oogpunt van CO2-uitstoot en energiebesparing zeer verantwoord is.

Op het gebied van technisch vernuft en energiemanagement is deze hybride BMW 330e een meesterwerk. Het intelligente energiemanagement zorgt ervoor dat er een uitermate efficiënt samenspel van alle conventionele BMW aandrijvingscomponenten en de elektromotor ontstaat. Afhankelijk van de door de chauffeur gevraagde prestaties en de laadstatus van de accu kan de elektromotor de auto zelfstandig aandrijven of dienstdoen als ondersteuning voor de verbrandingsmotor. Tijdens vrijloop en tijdens het remmen zet het slimme energiemanagement zelfs de bewegingsenergie om in elektrische energie.’

Actieradius
‘De elektromotor heeft een actieradius van maximaal 35 kilometer. De topsnelheid met elektroaandrijving bedraagt 120 kilometer per uur. Met de pittige turbo viercilinder benzinemotor van 184 pk is een topsnelheid van 225 kilometer per uur haalbaar. Maar dan moet je wel naar de Duitse Autobahn uitwijken. Overigens kan de elektromotor van deze hybride BMW 330e thuis gewoon worden opgeladen via een normaal stopcontact in de garage. Onderweg is opladen natuurlijk altijd mogelijk bij de openbare laadstations.’

‘Door de lage bijtelling van vijftien procent is de BMW 330e uitermate interessant voor de zakelijke rijder. De bestuurder kan de hybride in drie standen rijden. In de AUTO eDrive modus bepaalt het intelligente energiemanagement de meest efficiënte combinatie van elektro- en verbrandingsmotor, afhankelijk van rijsnelheid en de laadstatus van de accu. In de MAX eDrive modus is maximaal elektrisch rijplezier tot een snelheid van 120 kilometer per uur mogelijk via de zuiver elektrische aandrijving. Tot slot is deze BMW ook nog uitgerust met de SAVE BATTERY modus. Wanneer de accu te weinig vermogen heeft, kan de chauffeur deze efficiënt opladen middels de verbrandingsmotor als hij kiest voor deze modus.’

Rijplezier
‘Met het technische gedeelte zit het dus wel snor bij deze eerste hybride BMW3. Laat dat maar aan de ingenieurs van BMW in München over. Maar ook over het rijplezier zult u mij niet horen klagen. Dat is, zoals ik gewend ben van BMW, van een uiterst hoog niveau. Deze hybride heeft een optimale wegligging en stuurt heel direct. Ook op dit gebied sluit BMW geen compromissen maar gaat voor absolute topkwaliteit. De acceleratie van nul tot honderd kilometer per uur in 6,3 seconden is zonder meer indrukwekkend. Waar ik als voormalig autocoureur wel aan moest wennen, is de volledig geruisloze elektromotor. Maar als je dan overschakelt naar de turbo viercilinder motor, voel je zoals gebruikelijk weer de Bayerische paardenkrachten in volle actie. Weer een schot in de roos van het jubilerende BMW.’

Met dank aan Keram BMW en MINI dealer, dat dit jaar zijn vijftigjarig jubileum viert, voor het beschikbaar stellen van de testauto.

Resultaten

238 resultaten

Nummer 1 Leden Inlog

U kunt hieronder inloggen om deel te nemen aan onze lezersacties.