Bij Gilde International worden studenten wereldburgers
Persoonlijke ontwikkeling, het opleiden van vakmensen en internationalisering; het zijn de drie pijlers onder Gilde International. Een innovatief onderwijsconcept van Gilde Opleidingen in Venlo, waarin diverse vakopleidingen met een internationaal oogmerk samenkomen. De studenten krijgen de kans om zichzelf te ontwikkelen in diverse projecten, variërend van het organiseren van evenementen voor een goed doel tot een markt- en doelgroepenonderzoek voor lokale ondernemers over internationalisering. Binnenkort vertrekken studenten van Gilde International in dit kader daarom naar het Afrikaanse land Malawi.
Door TOM JANSSEN | Fotografie PAUL ROUS
Bo Bazen kan haast niet wachten. De projectleider is druk bezig met de laatste voorbereidingen voor de reis naar Malawi, die in november zal plaatsvinden. Tien studenten van Gilde International vertrekken dan voor twee weken naar dat prachtige land in Oost-Afrika.Daarzullenzeondermeereentiendaagsprogrammamettal vanactiviteitenvoorenmétdeplaatselijkebevolkingdoorlopen.‘Ik kan hier uren over praten’, lacht Bo. ‘Het is gewoon een geweldige kans voor onze studenten om voor zichzelf te ontdekken wat hun visie op de wereld is, hoe ze meerwaarde willen bieden en welke impact ze willen maken. Ik heb er heel veel zin in.’
Impact maken, dat is precies waar Gilde International om draait, benadrukt Susanne Mans-Oude Kempers, projectleider van Gilde International. ‘We stimuleren niet alleen vakinhoudelijke kennis, maar vooral persoonlijke ontwikkeling. Want als je als persoon stevig in je schoenen staat, kun je op elke situatie inspelen. De vaardigheden die studenten hier opdoen, gebruiken ze een leven lang, zowel in hun carrière als in hun maatschappelijke rol. En zo kunnen ze een impact maken op de plek waar ze straks terechtkomen.’
Persoonlijke ontwikkeling
Maar hoe werkt Gilde International nu precies? ‘Gilde International omvat vijf richtingen: International Hospitality Manager, International Event Manager, Assistant Manager International Trade, International Manager Retail en International Supply Chain Manager’, somt Susanne op. ‘Studenten werken in groepen aan bepaalde uitdagingen, waarbij de lessen en de opdrachten deze richtingen overstijgen. De ontwikkeling die de studenten gedurende drie jaar doormaken, is leidend voor of ze uiteindelijk een diploma krijgen. We werken niet meer met de klassieke toetsen. We zijn een van de eerste mbo-opleidingen in Nederland die dit doen.’
Naast impact is het internationale perspectief eveneens een rode draad door de opleiding. Internationalisering is immers een belangrijke hoeksteen van het onderwijs bij alle opleidingen van Gilde. Bij Gilde International worden er buitenlandse uitwisselingen georganiseerd, waardoor de studenten kennismaken met andere culturen en gebruiken. De aanstaande reis naar Malawi is een voorbeeld hiervan.
Pespectief
‘We zijn in 2023 begonnen om met studenten vanuit Gilde naar Malawi te reizen. Aanvankelijk met vwo-leerlingen van de Gilde Vavo en nu dus met studenten van Gilde International’, legt Bo Bazen uit. ‘De reis wordt gekoppeld aan de Sustainable Development Goals, daarop is ook het programma van de reis en activiteiten gebaseerd. Een van de opdrachten voor de reis is dat ze als groep een zeecontainer moeten regelen waarin gesponsorde spullen verscheept zullen worden naar Malawi.’‘Dat is voor de studenten die Supply Chain Manager willen worden natuurlijk heel interessant, vult Susanne Mans aan. ‘Ook moeten de studenten geld ophalen van sponsors om de reis te financieren. Dus dat betekent dat je met bedrijven in gesprek moet en echt gericht acquisitie gaat doen.’
In Malawi komen de studenten van Gilde International terecht bij Green Malata, een ondernemersdorp gericht op het ontwikkelen van concrete financiële, vakgerichte, levens- en ondernemersvaardigheden van jongeren. Inmiddels hebben een kleine zeshonderd jongeren aldaar zich kunnen specialiseren op verschillende vakgebieden, waaronder landbouw, elektrotechniek, IT en hospitality. Zo kunnen ze een eigen bedrijf beginnen of hun kansen op de arbeidsmarkt aanzienlijk vergroten. Het initiatief helpt niet alleen om jongeren een betere toekomst te bieden, maar draagt ook bij aan de economische ontwikkeling van de lokale gemeenschappen waar ze vandaan komen.
‘Voor onze studenten betekent dit dat ze niet alleen kennis kunnen uitwisselen met de mensen in Malawi binnen hun vakgebied, maar ook hun eigen perspectief kunnen verrijken met wat ze daar zien en meemaken’, legt Susanne uit. ‘Want dat is wat ik altijd hoop als studenten hier met een diploma onder de arm vertrekken: dat ze een beter beeld hebben van wat ze willen in het leven, hoe ze aan de maatschappij willen bijdragen en hoe ze daar vorm aan gaan geven.’
Spannend
De opleiding legt veel verantwoordelijkheid bij de studenten zelf. Zo moeten ze zelf de regie voeren bij de uitdagingen die ze tegenkomen in de voorbereiding en op de reis naar Malawi. Dat vraagt ook wel wat van de docenten, beamen Susanne en Bo. ‘Een stukje controle loslaten. Héél moeilijk’, lacht Bo. ‘Normaal gesproken zijn docenten altijd in the lead, zoals dat heet’, vult Susanne aan. ‘Nu willen we studenten leidend laten zijn. Maar dat gaat soms niet op de manier die wij als docenten voor ogen hebben. Ik word al nerveus van het idee dat een container voor Malawi niet op tijd klaarstaat. Maar dat is een uitdaging die ze - uiteraard voordat ze naar Afrika vliegen - zelf moeten klaarspelen.Dat is soms weleens spannend.’
Gilde International heeft in de ontwikkeling van het onderwijs de Sustainable Development Goals - duurzame doelen - van de Verenigde Naties omarmd. Vier van deze doelen krijgen in de nabije toekomst een prominente plek in het DNA van de opleiding. ‘Het tegengaan van armoede, op een verantwoorde wijze economische groei stimuleren, duurzame samenwerkingen starten en het bieden van kwaliteitsonderwijs’, noemt Bo ze allemaal op. ‘Daar werken we nu hard aan. Tijdens ons programma in Malawi komen deze doelen sowieso allemaal terug. Door zulke projecten en de uitdagingen die hierbij komen kijken, leiden we studenten op met internationale competenties. Wat leidt tot het klaarstomen van een internationale competente student. Of beter gezegd: hoe word je een goede wereldburger?’