Kies een categorie
Zoeken binnen exclusief
terug naar overzicht

Alle categorieën

Alfa Romeo Giulia: sportieve passie uit Italië
  • Alfa Romeo Giulia: sportieve passie uit Italië
  • Alfa Romeo Giulia: sportieve passie uit Italië
  • Alfa Romeo Giulia: sportieve passie uit Italië
  • Alfa Romeo Giulia: sportieve passie uit Italië
  • Alfa Romeo Giulia: sportieve passie uit Italië
  • Alfa Romeo Giulia: sportieve passie uit Italië
  • Alfa Romeo Giulia: sportieve passie uit Italië
  • Alfa Romeo Giulia: sportieve passie uit Italië
  • Alfa Romeo Giulia: sportieve passie uit Italië
  • Alfa Romeo Giulia: sportieve passie uit Italië

Alfa Romeo Giulia: sportieve passie uit Italië

Alfa Romeo Giulia diesel 2.2 JTD

De echte Alfista’s hebben lang moeten wachten op de nieuwe Alfa Romeo Giulia. Om precies te zijn achtendertig jaar. Tussen 1962 en 1978 bracht het legendarische Italiaanse automerk de illustere voorganger van deze Giulia op de markt. Er werd dan ook jarenlang reikhalzend uitgekeken naar de nieuwe Giulia. En het moet gezegd, de ontwerpers van Alfa hebben er iets speciaals van gemaakt. De nieuwe Giulia moet in het hogere middensegment de concurrentie aangaan met de BMW 3-serie, de Audi A4 en de Mercedes C-klasse. Geduchte tegenstanders, maar de nieuwe Giulia zal ongetwijfeld het paradepaardje worden waarmee Alfa Romeo zich weer een toppositie in het luxere segment zal weten te veroveren. Alfa’s oude slogan - Cuore Sportivo - is inmiddels ingeruild voor La meccanica delle emozioni. En deze Alfa straalt emotie uit. De Giulia koop je op de eerste plaats met het hart. En het hart van de sportieve rijder zal ongetwijfeld sneller gaan slaan bij dit Italiaanse raspaardje. Ook onze testrijder Phil Bastiaans was onder de indruk van zoveel Italiaanse passie.

Door Phil Bastiaans | Foto’s Henry Peters

De sportieve huisvader zal aan deze ruime gezinsauto veel plezier beleven. De Giulia beschikt namelijk over uiterst sportieve rijkwaliteiten. Het eerste wat opvalt tijdens het rijden met de gloednieuwe Giulia is zijn voorbeeldige rijgedrag. Deze Alfa stuurt heel direct, heeft een uiterst vaste wegligging en rijdt in alle opzichten als een comfortabele sedan. Het tweede wat opvalt is de achterwielaandrijving. Daarmee onderscheidt deze Giulia zich duidelijk en treedt in de voetsporen van Mercedes en BMW, die beide ook zweren bij achterwiel aangedreven auto’s.’

Typische Alfa-grom
‘Achterwielaandrijving heeft een aantal voordelen ten opzichte van voorwielaandrijving, zoals minder last van onderstuur. Bij het optrekken blijft het stuur heel rustig en heeft het geen neiging om uit te breken. Ook wordt er een groter koppel overgebracht tijdens het accelereren door de directe overdracht van het motorvermogen van de achterwielen op het wegdek. Dat resulteert ook bij lagere toerentallen in een hoog koppel en dito trekkracht.
De turbocompressor treedt namelijk al bij lage toerentallen in werking. Maar ook bij hogere toerentallen ervaart de sportieve
rijder de hogere trekkracht van deze nieuwe krachtbron die helemaal door Alfa is ontworpen. En als de 2.2 dieselmotor dan ook nog die typische Alfa-grom laat horen, dan is rijden in deze Giulia een waar genot.’

‘Qua uiterlijk valt bij de Giulia de vrij agressieve neus met zijn prominente grille op. De achterkant lijkt dan in de verte weer wat op de Maserati Ghibli, een ander Italiaans raspaardje, maar wel met een ander prijskaartje. Je zou het misschien niet verwachten van deze sportieve Italiaan, maar er is ook nadrukkelijk gedacht aan de veiligheid van de inzittenden. In de Euro NCAP-test behaalt de Giulia namelijk de hoogste score, vijf sterren. De Alfa Romeo Giulia is uitgerust met een actieve veiligheidsuitrusting, die volledig beantwoordt aan de strikte parameters van Euro NCAP 2016. De wagen beschikt over Lane Departure Warning, Forward Collision Warning en Autonomous Emergency Braking met standaard voetgangersdetectie en Blind Spot Monitoring als optie. Het is zelfs de veiligste auto ooit voor volwassen inzittenden, met een score van 98 procent in de Euro NCAP. Een veilig gevoel, niet alleen voor de bestuurder, maar ook voor de overige inzittenden.’

Fiscale bijtelling 21 procent
‘De diesel in de Eco Business Super-versie is bijzonder interessant voor zakelijke rijders die meer dan twintigduizend kilometer per jaar afleggen. De fiscale bijtelling bedraagt maar 21 procent. Wat valt nog meer op bij deze sportieve Italiaan? Het interieur is luxe afgewerkt. Het infotainmentsysteem is mooi weggewerkt in het dashboard. In de middenconsole zitten de bedieningsknoppen, waarbij opvalt dat elk bedieningselement een heldere functie heeft. Geen overbodige toeters en bellen, waardoor de bestuurder intuïtief snel de gewenste info vindt zonder dat dit ten koste gaat van de aandacht op de weg. Kortom, deze nieuwe Giulia zal zelfs de meest veeleisende rijder in alle opzichten kunnen bekoren. Alfa Romeo heeft hiermee weer een sterke troef in handen, waarmee het in de hogere middenklasse hoge ogen zal gooien.’

Met dank aan Auto Biermans uit Berg en Terblijt/Heerlen voor het beschikbaar stellen van de testauto.

Resultaten

319 resultaten

Alfa Romeo Giulia diesel 2.2 JTD

Motor: diesel, viercilinder, 2143 cc
Vermogen: 180 pk
Aandrijving: achterwielaandrijving
Aantal versnellingen: zes versnellingen
Topsnelheid: 230 kilometer per uur
Gewicht: 1375 kilogram
Acceleratie: van 0 tot 100 kilometer in 7,2 seconden
Gemiddeld verbruik: 4,2 liter per 100 kilometer
CO2-uitstoot: 109 gram per kilometer
Energielabel: C
Prijs testauto: € 43.750,00

Nummer 1 Leden Inlog

U kunt hieronder inloggen om deel te nemen aan onze lezersacties.