39 jaar 394 nummers
Beste lezer,
Met enige regelmaat stap ik het theater binnen, bij voorkeur voor een musical. Normaliter in de omringende steden in de provincie, maar ook verder weg, in Den Haag of Amsterdam. Onlangs stak ik in goed gezelschap de grens met Duitsland over voor het spektakelstuk Moulin Rouge! De Musical. Aanvankelijk een tikkeltje sceptisch; mijn talenknobbel heb ik immers nog steeds niet ontdekt. Achteraf bleek het gelukkig geen enkele belemmering te zijn dat de musical Duitstalig was. De Musical Dome in Keulen, aan de Rijnpromenade in het hart van de oude stad, sidderde, trilde, fonkelde. De show was meeslepend en spectaculair, waardoor de importantie van de taal naar de achtergrond verdween en decor, choreografie en muziek de boventoon voerden. Wat een passie, wat een energie. Moulin Rouge! De Musical is momenteel de populairste musical bij onze oosterburen. Terecht. Hij pakt je meteen bij je lurven en laat niet meer los. De recensies zijn dan ook onverdeeld lovend. Verderop in dit magazine leest u hoe u zelf, met de bonus van een interessante korting, getuige kunt zijn van deze wervelende show.
Zeker doen. U krijgt er beslist geen spijt van. En vergeet vooral niet van tevoren de stad zelf met haar iconische en machtige Dom, de imposante gotische kathedraal, te verkennen.
Wie overigens op zoek is naar nog meer voordeel in de aanloop naar het sinterklaas- en kerstfeest, kan zijn hart ophalen tijdens het uit de Verenigde Staten overgewaaide Black Friday-circus. Al geruime tijd worden we platgegooid met acties en kortingen, op radio en tv en in de diverse media en etalages.
Nu waait er wel meer over uit de Verenigde Staten en lang niet alles beklijft.
Maar er is geen ontkomen aan: Black Friday is helemaal hier. En het werkt. Niemand wil achterblijven, iedereen profileert zich nadrukkelijk om producten en diensten aan de man en vrouw te brengen. Consumenten vinden er van alles van, zoals iedereen tegenwoordig van alles iets schijnt te moeten vinden. De voors en tegens vliegen je om de oren. Prima, vooral lekker doen. Feit is dat de economie tijdens deze hype overuren draait. En dat lijkt me niet echt een nadelig gevolg. Toch ben ik altijd weer benieuwd welk fenomeen er straks weer voet aan de grond krijgt in ons land, uit welk werelddeel dan ook. En of het een verrijking is. Daarover kunnen we dan weer tot in lengte van jaren discussiëren, palaveren en soebatten. Dat is dan weer typisch Nederlands. Veel leesplezier.
Daniëlle Vranken