Thuiszorg nodig? Ai, dat gaat pijn doen

Mei uitgave 2026

We betalen maandelijks een forse premie waarmee we ons recht op thuiszorg hopen te verzilveren als dat nodig is. Kan dat straks ook nog? Helaas. Kijkend naar ons zorgsysteem, zien we dat de kosten stijgen en de personeelskrapte toeneemt. Het systeem kraakt in zijn voegen.

Als iemand tegenwoordig thuiszorg nodig heeft, ontstaat er op minstens twee plekken stress. De zorginstelling heeft geen personeel en kan niet leveren; de klant krijgt minder dan verwacht. En áls er zorg geleverd kan worden, zijn de kosten zó hoog dat er in de toekomst nóg minder geleverd kan worden. Wellicht is het nu de tijd om de oplossing te zoeken in een ander systeem.

Op een werkdag is een verpleegkundige nog geen achtenveertig procent van de tijd met een patiënt bezig. Toch rijden werknemers van concurrerende instellingen elkaar in dezelfde postcode letterlijk voorbij. Daarbovenop komt de economische ziekte van Baumol: het verzorgen van een cliënt kost nu evenveel tijd als in 2020, maar de loonkosten stegen met dertig procent. De hoeveelheid zorg die je krijgt per euro, holt achteruit.

De oplossing is gelukkig eenvoudig. We moeten meer doen met minder geld. Gelukkig kan dat. 1. Stop de versnippering. Kies voor één verpleegkundige die wijkgericht werkt voor álle instellingen. Dat levert direct zesentwintig procent aan werk- of zorgtijd op. 2. Kies voor een verpleegkundige die als zelfstandige ondernemer werkt. Die levert dertig procent meer zorgwerk voor het geld dat een loondienstmedewerker kost.

Kortom, door samen te werken bij de inzet van medewerkers en zelfstandigheid te omarmen, krijgen we voor dezelfde kosten de helft meer tijd beschikbaar en kunnen we vijftig procent meer zorgvragen bedienen. Uw zorginstelling hoeft ons maar te bellen.

Peter Geilen

Nummer 1 Leden Inlog

U kunt hieronder inloggen om deel te nemen aan onze lezersacties.

E-mail adres  
Wachtwoord  

Wachtwoord vergeten?
Maak een nummer1 account aan