BLOG | Doodzonde
Doodzonde
Juni uitgave 2024
Nederland is koploper zonnepanelen. In geen enkel land liggen zo veel glanzende rechthoeken op de daken om elektriciteit op te wekken en zo de energietransitie een boost te geven. Mooi, zou je denken. Maar helaas, de infrastructuur kan zo veel input niet verwerken. Stroomdraden dreigen te smelten omdat ze te dun zijn, met grote gevolgen. Grootschalige zonneparken komen er voorlopig niet, bedrijven krijgen geen vergunning om panelen te leggen en zelfs een nieuwe stroomaansluiting is op dit moment onmogelijk. De bouwopgave is groot, maar appartementsgebouwen en complete wijken kunnen niet aangesloten worden op het net. Ondernemingen, scholen en zelfs zorginstellingen; allemaal vangen ze bot.
De rekening van vele jaren wanbeleid, is een mening van velen die ik graag deel. Onvoldoende focus op duurzaamheid en energietransitie, investeren in de verkeerde projecten zoals nieuwe wegen en vliegvelden, doormodderen met ernstig haperende ICT-systemen, geen daadkracht rond de toeslagen, Groningen en de stikstof. En dus te laat geld gestoken in nieuwe kabels en transformators. Politieke lamlendigheid die Nederland weer terugzet op de gebruikelijke plek: bungelend onderaan de ranglijstjes.
De achterstand inlopen kost jaren én miljarden extra. Hoe gaat de nieuwe coalitie met Pieter, Caroline, Geert en Dilan dat regelen? Ik zie geen plan, maar nog vóórdat er überhaupt een regering is, ligt de factuur al bij de burgers en ondernemers. Ten eerste wordt het salderen afgeschaft; terugleveren van zelf opgewekte stroom levert bijna niets meer op en wordt zelfs beboet. Een fijne beloning voor al die Nederlanders die geïnvesteerd hebben in zonnepanelen. Ten tweede gaat de btw op onder andere cultuur en boeken omhoog, want ‘linkse hobby’s’. Ten derde worden de belastingvoordelen voor hybride auto’s in 2025 geschrapt. Dat kost vele honderdduizenden automobilisten, waaronder heel veel leaserijders, tientjes per maand. Weg voordeel van het thuis tanken met eigen stroom. In dat verband één zijpaadje: een diesel van vijftien jaar oud mét katalysator mag straks niet meer de binnensteden in. Vanwege de uitstoot. Een zogenaamde oldtimer mag dat wel, walmend en benzine slurpend. En vrijgesteld van belasting. Doch dat even terzijde.
Ik begrijp dat zeker in deze tijden niets in beton gegoten is. Nieuwe ontwikkelingen nopen vaak tot nieuw beleid. Maar de Nederlandse overheid verandert te vaak de spelregels tijdens de wedstrijd. Met niet alleen veel onvrede tot gevolg, ook de motivatie om (in dit geval) te verduurzamen zakt tot het nulpunt. De verkoop van zonnepanelen zakt in, warmtepompen staan werkeloos in de magazijnen, de interesse voor volledig elektrische en hybride auto’s stagneert. De prijs voor een onbetrouwbare overheid. En beter zie ik het helaas niet worden. Zonde, doodzonde.